Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Avattu maanantaina 24. syyskuuta 2001
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Betaferon vaihtoon? (Luettu 5558 kertaa)
Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Betaferon vaihtoon?
18.02.2018 - 10:36:39

Kirjoitanpa tänne pitkästä aikaa. Oon jo vuosia pistäny Betaferonia (kuten allekirjoituksesta näkyy) mutta nyt maksa-arvot pomppas ja lääke joutui tauolle. Ens kuussa testataan vasta-aineet ja saattaa lääke joutaa vaihtoon. Neurologi puhui, että vaihdettaisiin johonkin ensilääkkeistä eli oletan sen tarkoittavan Avonex, Copa tai Rebif. Vai onkohan lääkevalikoima muuttunut vuosien kuluessa? Lapsen saamisen toive kuulemma vaikuttaa valintaan. Noi lääkekohtaiset kokemusketjut on kovin pitkiä. Mitähän niistä kannattaisi lukea? Eli mitä lääkkeitä nykyään tarjotaan ekana? Mitkä kuuluu samaan korvattavuusryhmään Betan kanssa? Entäs mahdollisen raskaustoiveen vaikutus? Kiitos jos jaksat vastata.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Re: Betaferon vaihtoon?
Vastaus #1 - 18.02.2018 - 10:51:44

Mä vaihdoin Betaferonista Tecfideraan keväällä 2015. Mulle neurologi suositteli nimenomaan tablettilääkkeitä. Pääsyynä oli se, että mun iho ei enää kestänyt piikittämistä. Mulle Tecfidera on sopinut. Pääsin eroon myös joistain Betaferonin sivuvaikutuksista (hieman kohonneet kilpirauhashormoniarvot, hieman kevyt uni ja tietysti ihon punaiset läiskät pistoskohdissa). Tecfidera on 100 % korvattava lääke ja sitä käytetään myös ensilinjan lääkkeenä.
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #2 - 19.02.2018 - 21:20:43

Hei! Minä sain pari vuotta sitten diagnoosin, ja ensilääkkeenä lääkäri ehdotti juurikin noita Avonexia, Copaa, Rebiffiä, Tecfideraa, muistaakseni Aubagio ja sitten jotain minkä nimeä en muista joka muistuttaa Avonexia mutta pistetään kerran kahdessa viikossa.

Itse valitsin Avonexin, kun on suhteellisen vaivaton ottaa ja muistaa. Omaan valintaani vaikutti eniten vain viikon välein muistaminen. Monelle kyseisestä lääkkeestä on tullut inhottavia sivuoireita, mutta itse olen säästynyt lähes kokonaan niiltä. Olen huomannut, ettei alkoholia siedä ottaa laisinkaan lääkkeenottopäivänä ja 400mg buranaa olen ottanut tuntia ennen pistosta ja ennen nukkumaan menoa toiset 400. Maksa-arvot ja muut veriarvot ovat pysyneet moitteettomana ja lääkekontrollinkin mukaan lääkkeeseen ei ainakaan vielä ole muodostunut vasta-aineita.
Lapsihaaveita ei minulla ole, eikä lääkettä saakaan käyttää ainakaan raskaana ollessa. Näin ollen minulle asennettiin ennen lääkeen aloittamista ehkäisykapseli, jotta on varmasti toimiva ehkäisy enkä vahingossakaan tule raskaaksi ja käytä tietämättäni lääkettä samaan aikaan.

Tecfideraa en halunnut, sillä se pitäisi muistaa ottaa kahdesti päivässä 12h välein. En voi sitoutua kyseiseen lääkkeeseen, koska minulla on auttamattoman huono muisti sekä älyttömän hyvät unenlahjat. Lisäksi elämänrytmi ja ruokailurytmit eivät mun kohdalla ole sopivat sen käyttöön. Olin juuri päässyt eroon vuosia vaivanneista vatsavaivoista ja olin valmis kokeilemaan ihan mitä vaan muuta ensin, ennenkuin olisin aloittanut lääkkeen jossa vatsavaivat ovat yksi yleisimmistä sivuoireista. Enkä halunnut elää lääkkeen ehdoilla loppuelämääni muutenkaan.

Jos muistan oikein tuon Aubagion, se olisi muuten ollut ihan kiva lääke. Pilleri kerran päivässä. Yksi aika yleisistä sivuoireista on kuitenkin hiustenlähtö, enkä sellaiseen ole näin päälle parikymppisenä naisena vielä valmis.

Muut pistettävät lääkket olisivat olleet sitten seuraavana omalla listallani jos Avonex ei olisi sopinutkaan. En halunnut niitä aloituslääkkeeksi jo aiemmin mainitun huonon muistin vuoksi, pistosväli olisi ollut tiheämpi joten olisin joutunut kärsimään useammin. Kahden viikon välein on taas liian epäsäännöllinen muistaa alkuunkaan  Virnistys Lisäksi Avonexissa jotenkin houkutteli myös se, että lääkeaine valmistetaan oikeasta solusta, kun taas muiden lääkeaine on teollisesti tuotettu. Jos en siis väärin muista.

Lastenhankintaa miettien, osa lääkkeistä oli sellaisia, että niitä saa käyttää plussaamiseen asti. Valitettavasti en millään muista mitä nämä lääkkeet olivat. Jotkut näistä joita minulle ehdotettiin... Saattoi olla myös tuo Avonex yksi niistä, mutten voi varmuudella sanoa. Kannattaa neuron polille olla vaikka yhteyksissä asiasta, niin saat heti rajata valikoimaa, jos lastenhankinta on ajankohtaista.

Tsemppiä lääkkeen valintaan! Toivottavasti osuisi kerralla oikeaan, ettet joutuisi turhaan kärsimään ja vaihtelemaan lääkettä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #3 - 20.02.2018 - 14:20:23

Kirippu kirjoitti on 19.02.2018 - 21:20:43:
Hei! Minä sain pari vuotta sitten diagnoosin, ja ensilääkkeenä lääkäri ehdotti juurikin noita Avonexia, Copaa, Rebiffiä, Tecfideraa, muistaakseni Aubagio ja sitten jotain minkä nimeä en muista joka muistuttaa Avonexia mutta pistetään kerran kahdessa viikossa.

Itse valitsin Avonexin, kun on suhteellisen vaivaton ottaa ja muistaa. Omaan valintaani vaikutti eniten vain viikon välein muistaminen. Monelle kyseisestä lääkkeestä on tullut inhottavia sivuoireita, mutta itse olen säästynyt lähes kokonaan niiltä. Olen huomannut, ettei alkoholia siedä ottaa laisinkaan lääkkeenottopäivänä ja 400mg buranaa olen ottanut tuntia ennen pistosta ja ennen nukkumaan menoa toiset 400. Maksa-arvot ja muut veriarvot ovat pysyneet moitteettomana ja lääkekontrollinkin mukaan lääkkeeseen ei ainakaan vielä ole muodostunut vasta-aineita.
Lapsihaaveita ei minulla ole, eikä lääkettä saakaan käyttää ainakaan raskaana ollessa. Näin ollen minulle asennettiin ennen lääkeen aloittamista ehkäisykapseli, jotta on varmasti toimiva ehkäisy enkä vahingossakaan tule raskaaksi ja käytä tietämättäni lääkettä samaan aikaan.

Tecfideraa en halunnut, sillä se pitäisi muistaa ottaa kahdesti päivässä 12h välein. En voi sitoutua kyseiseen lääkkeeseen, koska minulla on auttamattoman huono muisti sekä älyttömän hyvät unenlahjat. Lisäksi elämänrytmi ja ruokailurytmit eivät mun kohdalla ole sopivat sen käyttöön. Olin juuri päässyt eroon vuosia vaivanneista vatsavaivoista ja olin valmis kokeilemaan ihan mitä vaan muuta ensin, ennenkuin olisin aloittanut lääkkeen jossa vatsavaivat ovat yksi yleisimmistä sivuoireista. Enkä halunnut elää lääkkeen ehdoilla loppuelämääni muutenkaan.

Jos muistan oikein tuon Aubagion, se olisi muuten ollut ihan kiva lääke. Pilleri kerran päivässä. Yksi aika yleisistä sivuoireista on kuitenkin hiustenlähtö, enkä sellaiseen ole näin päälle parikymppisenä naisena vielä valmis.

Muut pistettävät lääkket olisivat olleet sitten seuraavana omalla listallani jos Avonex ei olisi sopinutkaan. En halunnut niitä aloituslääkkeeksi jo aiemmin mainitun huonon muistin vuoksi, pistosväli olisi ollut tiheämpi joten olisin joutunut kärsimään useammin. Kahden viikon välein on taas liian epäsäännöllinen muistaa alkuunkaan  Virnistys Lisäksi Avonexissa jotenkin houkutteli myös se, että lääkeaine valmistetaan oikeasta solusta, kun taas muiden lääkeaine on teollisesti tuotettu. Jos en siis väärin muista.

Lastenhankintaa miettie, osa lääkkeistä oli sellaisia, että niitä saa käyttää plussaamiseen asti. Valitettavasti en millään muista mitä nämä lääkkeet olivat. Jotkut näistä joita minulle ehdotettiin... Saattoi olla myös tuo Avonex yksi niistä, mutten voi varmuudella sanoa. Kannattaa neuron polille olla vaikka yhteyksissä asiasta, niin saat heti rajata valikoimaa, jos lastenhankinta on ajankohtaista.

Tsemppiä lääkkeen valintaan! Toivottavasti osuisi kerralla oikeaan, ettet joutuisi turhaan kärsimään ja vaihtelemaan lääkettä.
Eikös tuo pistetä lihakseen. Eipä olisi onnistunut multa. Betaferonin käyttäjä vuosia. Hymiö
PS: Mulla on kaksi vilkasta poikalasta. A girl is wished. Lapsi on lahja. Uskon teidän saavan tämän lahjan. Voi Luoja! Hymiö
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 20.02.2018 - 17:50:04 Kirjoittaja Caroline80 »  

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #4 - 21.02.2018 - 21:36:22

Caroline80 kirjoitti on 20.02.2018 - 14:20:23:
Eikös tuo pistetä lihakseen. Eipä olisi onnistunut multa. Betaferonin käyttäjä vuosia. Hymiö
PS: Mulla on kaksi vilkasta poikalasta. A girl is wished. Lapsi on lahja. Uskon teidän saavan tämän lahjan. Voi Luoja! Hymiö

Pistetäänhän tuo Juustoinen Mulla on käytössä autoinjektori, niin ei ole käytännössä vaikeaa, kun painaa vaan nappia ja odottaa 10 sekuntia. En ole kokenut minkäännäköiseksi ongelmaksi, ja jotenkin kuvittelen että ihon alle pistettävät sattuu enemmän. Ensimmäisen kerran pistettäessä polilla en tuntenut yhtikäs mitään... Taisin niin kovasti jännittää. Nykyäänkin sattuu vain harvakseltaan. Pidän kylmäpakkausta pistoskohdalla vähän aikaa ennen pistämistä niin puutuu vähän. Yleensä tunnen vain napsahduksen iholla kun neula rävähtää läpi. Vähän niinkuin joku napsauttaisi luunapin reiteen.
Suurimmaksi ongelmaksi olen alusta asti kokenut sellaisen tietyn äänen joka kuuluu kun lääkeaine liikkuu ulos injektorista. Sellainen rutina tai porina (kestää ehkä sekunnin mutta silti). Telkkari äänet kovalla helpottaa. Joskus harvakseltaan osuu myös verisuoneen ja siitä seuraa ihan siedettävää kipua, vähäistä verenvuotoa ja mojova mustelma. Näiden verisuontenkin paikat on oppinut jo, joten osaa olla pistämättä juuri niihin. Yleensä...

Mutta kaikki ovat erilaisia. Minä en itse miellä kovin kivana ihon alle pistämistä. En ole tosin kokeillutkaan, eikä sitä toivottavasti ikinä tarvitse edes kokeilla. Vihaan verikokeita ja kanyylien laittoa, joten tästä ehkä juontuu myös inhoni muihin ihonalaisiin pistoksiin.

Ehkä näiden lääkkeiden valinnassa on tärkeintä halu sitoutua siihen. Jos motivaatio käyttää lääkettä on korkea, kestää pienet sivujutut ja ehkä on myös halu ottaa se lääke. Tiedän erään, joka aloitti lääkärin suosituksesta tecfideran, mutta ei ole siihen sitoutunut eikä muista niitä pillereitään syödä. Ketä sekään nyt sitten palvelee... Kärsii vatsavaivoista jatkuvasti kun syö pillerin silloin tällöin joskus ja ehkä. Itse en myöskään kykenisi sitoutumaan niin intensiiviseen lääkkeen ottoon joten tiesin jo alussa ettei kyseinen lääke minulle sovi. Onneksi on olemassa vaihtoehtoisia lääkkeitä ja ottotapoja. Lääkkeiden sopivuus on niin yksilöllistä että itse lähtisin jatkossakin valitsemaan sen mukaan mikä kuulostaa parhaimmalta ja omaan elämääni sopivimmalta, sellainen mikä kulkee parhaiten oman rytmin mukana ja on helppo hoitaa siinä sivussa. Haluan lääkkeen elämääni, mutta en halua että se lääke muuttaa elämääni.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #5 - 22.02.2018 - 17:07:42

Mulla on nykyisin Tecfidera: yhtä helppo muistaa kuin päivittäiset aamupalat. T. Karoliina  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 25.02.2018 - 15:02:31

Kiitos vastauksista. Näköjään on lääkkeissä tapahtunut muutoksia kun tabletitkin ekojen joukossa mukana. Betaferon sopi mulle muuten siis tosi hyvin enkä vaihda ellei elimistö oo alkanut tuottaa vasta-aineita. Reilu kahden viikon päästä selviää.

Mut eipä käynyt mulla mielessä, että tablettimuotoisten haittavaikutuksena voi olla vatsaongelmat. Siinä tapauksessa ne voin suoraan unohtaa. Suolistotulehdus on vähintään hallinnassa ja vaivat pääosin poissa. En ota minkäänlaista riskiä, että vatsavaivat palaisi.

Lihakseen pistämistä kauhistelin jo silloin kun Betaferoniin päädyin ja kyllä se edelleen kuulostaa pelottavalta. Betaferonistakin mulla oli kännykässä muistutus eli pistoväleillä ei oo niin väliä. Joka päivä on kyllä turhan usein.
Siirry sivun alkuun

proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Sukupuoli: male
Vastaus #7 - 26.02.2018 - 08:38:21

Punapää kirjoitti on 25.02.2018 - 15:02:31:
Kiitos vastauksista. Näköjään on lääkkeissä tapahtunut muutoksia kun tabletitkin ekojen joukossa mukana.

Eihän tuota joka jampalle anneta, tai ei ainakaan korvata.
Maksa siinä sitten itse tonneja/laaki

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 26.02.2018 - 23:44:01

VPS358 kirjoitti on 26.02.2018 - 08:38:21:
Kiitos vastauksista. Näköjään on lääkkeissä tapahtunut muutoksia kun tabletitkin ekojen joukossa mukana.

Nyt täytyy vähän korjata. Kyllä nykyään saa erityiskorvauksen myös tablettimuotoisiin lääkeaineisiin. Kelan sivuilta näkee mitkä lääkeaineet ovat nykyään ylemmän erityiskorvattavuuden piirissä. Näihin kuuluu dimetyylifumaraatti, glatirameeriasetaatti, interferon beeta ja teriflunomidi. Nämä kaikki kuuluvat saman korvausnumeron alle, joten lääkeaine on helppo vaihtaa jos ensilääke ei sopinutkaan. Ainakin näin muistelen lääkärin tai hoitajan sanoneen. Lisäksi myös näköjään fingolimodi, en ole koskaan tästä kuullutkaan mutta kelan sivujen mukaan käytetään rajumpaan aaltoilevaan ms-tautiin. Korvuksen saamikseksi täytyy kuitenkin pystyä kävelemään apuvälineiden kanssa vähintään se 20 metriä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #9 - 27.02.2018 - 08:43:39

Kirippu kirjoitti on 26.02.2018 - 23:44:01:

Korvuksen saamikseksi täytyy kuitenkin pystyä kävelemään apuvälineiden kanssa vähintään se 20 metriä.

Ja jos ei tuota voi tehdä, jää lääkekin saamatta, sitä tarkoitin.
Kelaa ei kiinnosta muu kuin riittävä kunto, sen rajan kun ohittaa, mielenkiinto loppuu...
Tässä ei jäljellä olevista elinvuosista ole tietoa, mutta viimeisimpään viiteen vuoteen ei Kelaa ole kiinnostanut oikeastaan enää mikään, onneksi kuntoutus saatiin rullaamaan vähän paremmin.

Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #10 - 27.02.2018 - 14:43:54

Nyt täytyy vähän korjata. Kyllä nykyään saa erityiskorvauksen myös tablettimuotoisiin lääkeaineisiin. Kelan sivuilta näkee mitkä lääkeaineet ovat nykyään ylemmän erityiskorvattavuuden piirissä. Näihin kuuluu dimetyylifumaraatti, glatirameeriasetaatti, interferon beeta ja teriflunomidi. Nämä kaikki kuuluvat saman korvausnumeron alle, joten lääkeaine on helppo vaihtaa jos ensilääke ei sopinutkaan. Ainakin näin muistelen lääkärin tai hoitajan sanoneen. Lisäksi myös näköjään fingolimodi, en ole koskaan tästä kuullutkaan mutta kelan sivujen mukaan käytetään rajumpaan aaltoilevaan ms-tautiin. Korvuksen saamikseksi täytyy kuitenkin pystyä kävelemään apuvälineiden kanssa vähintään se 20 metriä.
Eiköhän tämä ole sama muissakin (Copaxone) lääkkeissä. Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #11 - 28.02.2018 - 09:17:44

Juliane85 kirjoitti on 27.02.2018 - 14:43:54:

Eiköhän tämä ole sama muissakin (Copaxone) lääkkeissä. Hymiö

Juu, en väitäkään, etteikö saisi korvattavuuta, mutta heti kun pisteet putoaa alle kelan vaatimusten, niin kelan mielenkiinto lopahtaa, samoin hoitavien tahojen.

Jankataan tästä nyt sitten kunnolla, kun kokemus on, ettei niitä tukia ja lääkkeitä niin vaan saa.
Eipä kela mulle maksanut kuntoutusta moneen vuoteen, kun ei ollut kuulemma kustannuksia ja samaan aikaan joka jamppa sanoi, että sulle kuulu nuo, mutta ei ja silloin vielä täytin nuo kävelyvaatimukset...
Välittömästi kun hain ja sain sairauseläkkeen, kela alkoi karhuamaan kulemma väärin maksettuja tukioa takaisin, siis välittömästi.

Joten antakaa anteeksi, minä en peruspessimistinä ole kovinkaan innoissani mihinkään kelaan liittyvästä, verotus on pelannut sata kertaa paremmin...

T: Vesku, pääasiassa huonoja kokemuksia kelasta jo vuodesta 2008
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #12 - 28.02.2018 - 09:41:03

VESKU: mulla oli jossain vaiheessa ennen nykyisiä lääkkeitä samankaltainen tilanne: sain lopulta kuntoutuksen Korkeimman hallinto-oikeuden kautta ja kaikki maksut takautuvasti. Hymiö

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #13 - 03.04.2018 - 21:45:09

Onneks mulla ei oo Kelan tai lääkäreiden kanssa ollut mitään ongelmia. Koputan puuta ja toivon ettei oo tulevaisuudessakaan. Kunto on hyvä ja ainakin kuvittelen sen johtuvan osittain lääkityksestä eli toivottavasti ei tuu sen kanssa lisää ongelmia.

Betaferon on edelleen tauolla. Maksa-arvot on edelleen vähän koholla ja neurologi haluaa odottaa että ne laskee normaaleiks ennen kuin vasta-aineita aletaan testaamaan. Neuro kuulosti hyvin hämmentyneeltä puhelimessa viimeks ja sanoi ettei ymmärrä mistä kohonneet arvot vois johtua. Huomenna taas soittoaika. Toivottavasti arvot ois normalisoitunut.
Siirry sivun alkuun

proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #14 - 05.04.2018 - 10:01:10

Olen siirtynyt Betaferonista Tecfideraan, ei oikein löytynyt helposti enää uutta "pistopaikkaa."  - Marianna Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta