Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Betaferon vaihtoon? (Luettu 1665 kertaa)
Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Re: Betaferon vaihtoon?
Vastaus #15 - 27.06.2018 - 21:57:34

No niin nyt on tutkittu. Betaferon lähtee vaihtoon. Se oli tauolla ja maksa-arvot laski. Sit aloitin uudestaan. Vasta-aineita ei muodostunut mut maksa-arvot pomppas taas. Nyt kesän ajaks lääkitys kokonaan tauolle. Lomien jälkeen jutellaan jostain muusta lääkkeestä. Interferoni toimii mulla niin hyvin, et lääkäri haluais kokeilla jotain toista interferonia. Ilmeisesti niitäkin on uusia koska puhui jostain kahden viikon välein pistettävästä.

Lääkäri toivoi et vietän maksaystävällisen kesän. Kuulostaa aika haastavalta kyllä. 🤔
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #16 - 11.07.2018 - 15:06:04

Punapää kirjoitti on 27.06.2018 - 21:57:34:
No niin nyt on tutkittu. Betaferon lähtee vaihtoon. Se oli tauolla ja maksa-arvot laski. Sit aloitin uudestaan. Vasta-aineita ei muodostunut mut maksa-arvot pomppas taas. Nyt kesän ajaks lääkitys kokonaan tauolle. Lomien jälkeen jutellaan jostain muusta lääkkeestä. Interferoni toimii mulla niin hyvin, et lääkäri haluais kokeilla jotain toista interferonia. Ilmeisesti niitäkin on uusia koska puhui jostain kahden viikon välein pistettävästä.

Lääkäri toivoi et vietän maksaystävällisen kesän. Kuulostaa aika haastavalta kyllä. 🤔

Hei! Olikoha tuo plegridy se mistä lääkärisi puhui? Kävin nyt lääkärissä joka suositteli minulle myöskin plegridyä tai aubagiota. Mikäli siis haluan vaihtaa, mitään vasta-aiheita mulla ei lääketieteellisesti avonexia vastaan ole. Luin aubagion lääkeinfon läpi ja oli kyllä sen verran hurjan kuuloista kamaa, että en sitä nyt halua lähteä kokeilemaan kun mahdolliset sivuoireet kuulosti suhteettoman rankoilta. Mutta plegridya jäin miettimään sillä mitä siitä ymmärsin, se on samaa kamaa nykyisen lääkkeeni kanssa joten luultavasti sitä tulen hyvin sietämään. Lääkeinfoon listatut sivuoireetkaan eivät kuulostaneet teoriassa pahalta verrattuna moniin muihin lääkkeisiin. Pistosväli pitenisi ja pistospaikkoja olisi enemmän joten säästyisin ehkä pistoskohdan ärsytykseltä todennäköisemmin. Pitänee pohtia asiaa. Lisäksi injektori vaikutti helpommalta mitä minulla nyt on. Hoitaja näytti esimerkkikappaleen. Plegridy laukeaa itsestään iholle painettaessa ja ”kertoo” kun injektorin saa ottaa pois. Kuulostaa kätevältä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

hopefully
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Pirkkala
Vastaus #17 - 13.07.2018 - 15:15:02

Vaihdoin aubagion (vatsa ei tykännyt, vyöruusu ja 2 kynsitulehdusta edesauttoivat aubagion lopettamista) plegridyyn. Olen nyt toukokuun alusta pistänyt, pistäminen on helppoa, 14 päivän välein pistetään. Ainoa haittapuoli on kuumeilu, jota kestää n. 3 pv. Välillä kuume häviää mutta taas nousee uudelleen, kuumeen lisäksi myös flunssamaista jäsensärkyä. Ekat maksakokeet elokuun alussa sitten näkee kuinka maksa tykkää. Edellistä interferonia rebifiä maksa sieti hyvin , käytin sitä parisen vuotta ennen aubagiota. Tecfidera olisi ollut toinen vaihtoehto plegridyn lisäksi mutta siihen en suostunut kun se JC oli positiivinen ja muutenkin se myös voi vaikuttaa vatsaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #18 - 13.07.2018 - 17:42:12

Luulisin että oli just toi Pledigry koska P:llä se alkoi. Pitää tutkia. Betaferonkin nosti mulla kuumeen mutta sen sain pienellä särkylääkemäärällä kuriin. Kolme päivää kuulostaa kyllä hurjalta. Pitää lukea tuosta Aubagiostakin mutta näiden teidän kirjoitusten perusteella en sitä lähde kokeilemaan. Mä oon saanut peräsuolitulehduksen kuriin enkä aio ottaa mitään, mikä todennäköisesti vatsaan ja suolistoon vaikuttaa. Kertokaa miten teillä noiden lääkkeiden kanssa menee. Elokuussa tulee mulla ajankohtaiseksi.

Miksi Kirippu sulle suositeltiin lääkkeen vaihtoa? Onko sulla pahat sivuoireet? Mäkun oon vuosikausia käyttäny vaan yhtä ja samaa lääkettä ja nyt pakon edessä joudun vaihtaa.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #19 - 17.07.2018 - 22:40:00

Punapää kirjoitti on 13.07.2018 - 17:42:12:
Miksi Kirippu sulle suositeltiin lääkkeen vaihtoa? Onko sulla pahat sivuoireet? Mäkun oon vuosikausia käyttäny vaan yhtä ja samaa lääkettä ja nyt pakon edessä joudun vaihtaa.

Omalla kohdallani nykyisestä lääkkeestä (Avonex) ei sinällään ole tullut mitään erityisempiä sivuvaikutuksia. Tän parin vuoden aikana mitä olen sitä viikottain pistänyt, kuumekin on noussut alle viisi kertaa. Tämä luultavasti siksi, että syön nelisatasen buranan tuntia ennen lääkettä ja ennen nukkumaan menoa toisen. Lisäksi oon ajoittanut oton viikonlopulle niin, ettei tarvitsisi herätä ennen kukonpierua kärsimään mahdollisista sivuvaikutuksista vaan ne nukkuisi ohi. Joskus pitää ottaa särkylääke myös seuraavana päivänä, joskus tuppaa nousemaan kuume, mutta ei läheskään aina. Ei siis ole ollut tarvetta muistaa mittailla kuumetta seuraavana päivänä.

Reisien kiputuntemusten ja puutumisten vuoksi aloin jo miettimään josko lääke on kaiken takana tai pahenemisvaihe. Tai jotain. Kipu mitä koin oli aivan uskomatonta. En ole koskaan synnyttänyt, mutta voisi kuvitella että siltä tuntuisi jos reisilihas synnyttäisi. Aivan järkyttävä kipu josta en voi ääneen vieläkään puhua ilman että kyyneleet turahtaisi silmiin. En halua muistaa kuinka kipeä olin ja kuinka avuttomalta oloni tunsin. Luojan kiitos pahin kipu on jo takana päin.

Minulla oli lääkärin kontrollikäynti, jonka mielestä tosiaan olen ollut huono-onninen ja vahingossa pistänyt huonoon kohtaan ja sohaissut jalassa kulkevaa hermoa. Kahdesti: kerran molempiin jalkoihin... Noh, kuitenkin kivun pelko sai minut miettimään lääkkeen vaihtoa. En mistään hinnasta halua enää koskaan kokea sitä kipua mitä itseaiheutettu hermovaurio aiheutti. Sinällään lääkkeen vaihto pelottaa ajatuksena, kun muuten tuo Avonex on sopinut niin hyvin. Mutta toisaalta pelkään myös että sohaisen sitä hermoa uudestaan. Aion kysellä käytännön juttuja polilta, esim. olisiko minun mahdollista palata enää Avonexiin mikäli sen kerran olisin jo lopettanut. Mikäli siis uusi lääke ei sopisikaan ja aiheuttaisi tuskastuttavan paljon sivuvaikutuksia.

Tulipas taas höpötettyä. Eli kaikenkaikkiaan, lääkkeen vaihtoa ei suoranaisesti suositeltu koska hoitovaste on ollut nykyisellä niin hyvä. Enkä käytännössä kärsi sivuvaikutuksista. Mutta omaa haluani vaihtaa lääkitystä ei ollenkaan ihmetelty myöskään. Itseäni vaihdossa pelottaa eniten se, etten pystyisi syystä tai toisesta sitoutumaan uuteen hoitoon esim pahojen sivuvaikutusten vuoksi. Mulla ei ole pakkoa vaihtaa, mutta toisaalta pelkään jatkaa tätä nykyistä. Oon vähän neuvoton tässä tilanteessa. Periaatteessa Plegridyn pitäisi sopia, koska on tosiaan samaa ainetta kuin Avonex, mutta sitä on muunneltu niin että vaikuttaa pitempään. Mutta en ole koskaan pistänyt ihon alle. Sekin pelottaa... Ehdottomasti kuitenkin lähden kokeilemaan, mikäli on mahdollista palata takaisin vanhaan lääkkeeseen!

Toivottavasti sullakin alkaa selvitä miten etenet tämän lääkitysasian kanssa. Nää lääkkeet on siitä ärsyttäviä, että soveltuvuutta ei voi varmistaa muuta kuin kokeilemalla. Toivomalla parasta ja pelkäämällä pahinta. Niinkuin oon aikaisemminkin joskus sanonut, että lue ja tutki, valitse sellainen lääke joka kuulostaa teoriassa vähiten eläämääsi hankaloittavalta. Parhaassa tapauksessa siitä ei aiheudu mitään harmia ja huonoimmassakin tapauksessa ne sivuoireet on "vähiten haittaavia". Ainakin itse haluan ajatella näin. Niin ja itse kärsin suolisto-ongelmista kymmenisen vuotta. Olen vihdoin ja viimein saanut ne kuriin, ja viimeinen lääke minkä ottaisin on lääke joka mahdollisesti toisi ne oireet takaisin. En halua sietää niitä oireita nyt kun olen niistä vihdoin päässyt eroon.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #20 - 18.07.2018 - 08:12:05

En olen itse käyttänyt Plegridyä, mutta googlaamalla lääkkeen nimi löytyy video-ohjeita sen käytöstä. Sillekin näyttää olevan autoinjektori, joten itse piikittäminen tuskin on hankalaa.
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta