Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Ms-taudin vaikutukset seksiin (Luettu 658 kertaa)
risuuu
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Satakunta
Sukupuoli: female
Ms-taudin vaikutukset seksiin
10.03.2018 - 23:17:32

Samanlaisia viestiketjuja on täällä jo useita, mutta useimmat ovat jo niin vanhentuneita, että alotan tähän uuden ketjun, joka on tarkoitettu miehille ja naisille.

Eli:
  • Oletko sinkku vai parisuhteessa?
  • Onko taudilla ollut vaikutusta seksielämääsi, ja jos on, niin millä tavalla?
  • Kuinka pitkällä sairaus oli ennen mahdollisten ongelmien alkamista?
  • Oletteko käyttäneet seksissä joitakin apuvälineitä?
  • Miten kumppanisi on suhtautunut sairauteesi ja onko seksin luonne muuttunut jollakin tavalla (hellemmäksi tms.)?

Olisin kiitollinen vastauksista, sillä tämä on aihealue, jota olen miettinyt jo pidemmän aikaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

nagubo
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Re: Ms-taudin vaikutukset seksiin
Vastaus #1 - 01.06.2018 - 19:10:38

moi, vastailen tähän nyt vasta; aiempia keskusteluja aiheesta en ole lukenut. eli todellakin mäsä on vaikuttanut nitistävästi seksielämääni. pikkuhiljaa herkkyys on hävinnyt ja kipu tullut tilalle. monenmoista on neuvottu ja koitettu gynen, seksuaalineuvojan, lation alueen fysioterapeutin toimesta mm. gababentiini-voidetta, erilaisia muita voiteita, botox-pistosta ym. hitto vieköön! noin kauniisti sanottuna.. Sairastanut olen nyt neljä vuotta ppms:ää. Tähän mennessä on myös heikentynyt käsi ja jalka, kävelylenkkeily ei enää onnistu entiseen malliin koska riippunilkka. myös lievä näköhermontulehdus on koettu. seurustelukumppanini oli aluksi ymmärtävä, mutta kärsivällisyytensä ei riittänyt, suhteemme kariutui.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #2 - 02.06.2018 - 13:23:50

nagubo kirjoitti on 01.06.2018 - 19:10:38:
moi, vastailen tähän nyt vasta; aiempia keskusteluja aiheesta en ole lukenut. eli todellakin mäsä on vaikuttanut nitistävästi seksielämääni. pikkuhiljaa herkkyys on hävinnyt ja kipu tullut tilalle. monenmoista on neuvottu ja koitettu gynen, seksuaalineuvojan, lation alueen fysioterapeutin toimesta mm. gababentiini-voidetta, erilaisia muita voiteita, botox-pistosta ym. hitto vieköön! noin kauniisti sanottuna.. Sairastanut olen nyt neljä vuotta ppms:ää. Tähän mennessä on myös heikentynyt käsi ja jalka, kävelylenkkeily ei enää onnistu entiseen malliin koska riippunilkka. myös lievä näköhermontulehdus on koettu. seurustelukumppanini oli aluksi ymmärtävä, mutta kärsivällisyytensä ei riittänyt, suhteemme kariutui.
Mulla on kivulias MS-tauti: kipulääkkeenä on Neurontin 600 mg = Gababentin.  Eri asia varmaan kuitenkin. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

nagubo
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 03.06.2018 - 19:26:04

MUlla on kipuja vasta kädessä ja  intiimialueella, jälkimmäiseen  puuduttavaa voidetta xylogania muistaakseni nimeltään. Ja ensin gababentiiniä tosiaan viemään hermojen herkistymistä kivulle. Ja nyt kun käsi alkanut särkeä niin sain siihen Neurotinia. En vielä hakenut noita tabuja joten en tiennyt, että ne ovat myös gababentiiniä. Öisin en tiedä missä asennossa kättä pitäisi. Etenivätkö kipusi ensin johonkin esim raajaan vai särkikö koko kroppa alusta alkaen ja vähitellen pahemmin? Onko sulla myös Caroline ppms?? Mulle voi laittaa myös priva viestin jos tähän ei kaikkee voi laittaa..
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #4 - 04.06.2018 - 23:07:55

Kyllä tauti enemmän ja vähemmän on vaikuttanut seksielämään. Ennen diagnoosia, diagnoosiin johtaneen pahenemisvaiheen aikana, alapääni oli täysin tunnoton. Seksi ei luonnollisesti tuntunut miltään (eikä kyllä vessassakäyntikään. Piti aina tarkistamalla tarkistaa vessapaperi, että olenko osunut oikeaan paikkaan ja onhan pyyhitty kunnolla).
Olen ollut parisuhteessa lähemmäs 10 vuotta. Miehelle tunnottomuuteni otti enemmän koville kuin itselleni. Ei sillä, etteikö seksiä olisi ollut, mutta sillä että hän ei saanut tuotettua minulle sitä mitä yleensä oli voinut. Itse en niinkään kärsinyt, muuten kuin henkisellä tasolla sillä halusin toki että mieheni on onnellinen myös.

Onnekseni tuntopuutos katosi pahenemisvaiheen väistyttyä. Välillä tosin on aikoja, jolloin tunto on vähän vajavainen, muttei kokonaan pois.

Onko seksin luonne muuttunut? Hmm hankala sanoa, mieheni ehkä tykkää ottaa enemmän "ohjat käsiinsä". Tämä voi olla myös ihan normaali uusi juttu pitkässä parisuhteessa. Mieheni on yleisesti suhtautunut sairauteeni positiivisesti ja osittain myös välttelevästi. Hän ei halua murehtia turhaan tulevaa, mutta kyllä pystymme pahimmista skenaarioista puhumaan. Tällä hetkellä tuntuu, että hän on valmis ottamaan vastaan sen mitä tulee. Mutta sen todellisuuden näkee vasta sitten jos/kun jotain tulee.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta