Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
MS-TAUTI ja lihavuusleikkaus (Luettu 1091 kertaa)
Ameba
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Turku
Sukupuoli: female
MS-TAUTI ja lihavuusleikkaus
17.03.2018 - 14:36:34

Hei! Onko kellään kokemuksia asian tiimoilta, vai olenko ainoa lihava joka harkitsee asiaa? Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Sukupuoli: male
Re: MS-TAUTI ja lihavuusleikkaus
Vastaus #1 - 17.03.2018 - 15:00:35

Tervetuloa foorumille.
MS-tautia lienee yleensä pidetty painoa pudottavanakin tekijänä, ilmeisesti diagnoosisi on varsin tuore?
Itse olen ainakin diagnoosin saatuani ja taudin oikeasti puhjettua lähentynyt ns "ihannepainoani" 85 mennen nyt jopa sen alle.
Painoin aikoinani lähempänä sataa kiloa.
Mikä rooli tuossa on sitten senaikaisella pistoslääkityksellä, sitä en tiedä.
Itse en asiasta olisi vielä kovinkaan huolissani, vaan antaisin ajan kulua.
Painolla on tapana heilahdella suuntaan tahi toiseen.
Lihavuusleikkaus kuullostaa kovin dramattiselta toimenpiteeltä, mutta nuo ovatkin henkilökohtaisia mielipiteitä ja niitä tulisikin käsitellä sellaisina.

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #2 - 17.03.2018 - 19:23:37

Ameba kirjoitti on 17.03.2018 - 14:36:34:
Hei! Onko kellään kokemuksia asian tiimoilta, vai olenko ainoa lihava joka harkitsee asiaa? Täh
Olen pitkä ja laihahko kruipelo. Kysyisin neurologilta, miten tuollainen leikkaus vaikuttaa MS-tautiin. Mitä hyötyy tuosta toimenpiteestä, ”kuten esim. lihavuusleikkauksen läpi käynyt uudistui myös henkisesti! https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/lihavuusleikattu-sanna-tourunen-hapea-l...
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #3 - 18.03.2018 - 13:35:37

Minäkin olen laihahko.
- Marinna Hymiö
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Ameba
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Turku
Vastaus #4 - 21.03.2018 - 12:28:24

VPS358 kirjoitti on 17.03.2018 - 15:00:35:
Tervetuloa foorumille.
MS-tautia lienee yleensä pidetty painoa pudottavanakin tekijänä, ilmeisesti diagnoosisi on varsin tuore?
Itse olen ainakin diagnoosin saatuani ja taudin oikeasti puhjettua lähentynyt ns "ihannepainoani" 85 mennen nyt jopa sen alle.
Painoin aikoinani lähempänä sataa kiloa.
Mikä rooli tuossa on sitten senaikaisella pistoslääkityksellä, sitä en tiedä.
Itse en asiasta olisi vielä kovinkaan huolissani, vaan antaisin ajan kulua.
Painolla on tapana heilahdella suuntaan tahi toiseen.
Lihavuusleikkaus kuullostaa kovin dramattiselta toimenpiteeltä, mutta nuo ovatkin henkilökohtaisia mielipiteitä ja niitä tulisikin käsitellä sellaisina.

T: Vesku

Heipä hei! Olen sairastanut MS- tautia vuodesta 2003. Olin silloin jo ylipainoinen ja laihdutin silloin 26 kg! Jäin eläkkeelle 2007,jonka jälkeen paino tuli tuplaten takaisin. Olen kolmisen vuotta yrittänyt saada painoa pois ja kymmenisen kiloa on lähtenyt. Jeee! Hymiö Mutta kun haluaisin enemmän. Kukaan ei ole mulle leikkausta ehdottanut,vaikka BMI on ollut pahimmillaan yli 40! Mulla ei VIELÄ ole muita liitännäissairauksia, mitä liitetään usein lihavuuteen. Neurologit ei ole ottaneet mitään kantaa asiaan? Ja olet tosiaan oikeassa siinä, että se on suuri leikkaus ja sen takia sitä mietinkin tosi tarkkaan?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Ameba
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Turku
Vastaus #5 - 21.03.2018 - 12:34:30

Caroline80 kirjoitti on 17.03.2018 - 19:23:37:
Olen pitkä ja laihahko kruipelo. Kysyisin neurologilta, miten tuollainen leikkaus vaikuttaa MS-tautiin. Mitä hyötyy tuosta toimenpiteestä, ”kuten esim. lihavuusleikkauksen läpi käynyt uudistui myös henkisesti! https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/lihavuusleikattu-sanna-tourunen-hapea-l...

Hei! Ja kiitos loistavasta artikkelista! Siinäpä taas ajateltavaa, mitä olen kyllä tehnytkin. Kypsytellyt asiaa mielessäni ainakin pari -kolme vuotta.. Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 03.04.2018 - 21:25:52

MS:n aiheuttamaa laihtumista odotellessa...
Mut ei oo koskaan ajatus lihavuusleikkauksesta tullut vastaan. Aina oon ollu ylipainoinen. Nyt BMI reilu 30 mut ollu lähes 40 välillä. Luulisin et leikkaus aiheuttaa aika ison tulehdusriskin, mikä voi olla huono. Mut on siinä toki varmasti hyviäkin puolia. Jos oikeesti mietityttää ni lääkäriltä kannattaa kysyä.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #7 - 30.04.2018 - 21:50:20

Lihavuusleikkaus kuulostaa kyllä aika dramaattiselta toimenpiteeltä. Oletko yrittänyt kaikkia muita keinoja painon pudotukseen? Luulisi, että neurologisi laittaisi lähetteen esim. ravitsemusterapeutille jos vain pyytäisit. Toki kunnon ylläpitäminen on tärkeää tämän sairauden kanssa, ja lisäkilot vaikeuttavat liikkumista, mutta kokemuksesta voin sanoa että laihuus ei välttämättä kompensoi kunnon kanssa.

Esimerkiksi itse olen hoikka ruumiinrakenteeltani, BMI:n mukaan voisin tosin painaa lähemmäs 10kg vähemmän menemättä alipainon puolelle. Olen silti normaalipainoinen. Kunto on huono, mulla ei ole voimaa eikä kyllä tahtoakaan alkaa kuntoilemaan. Monet läheiseni, jotka ovat tukevahkoja, ovat paremmassa kunnossa fyysisesti kuin minä.

Lihavuusleikkauksen jälkeen syömiset olisi pidettävä hyppysellisissä, enkä tosiaan tiedä, tykkäisikö MS yhtään siitä, että energiansaanti vähenee rajusti. Mutta aina voi konsultoida lääkäriä asiasta  Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Ameba
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi
Turku
Vastaus #8 - 03.07.2018 - 14:59:56

Kiitos vastauksista, ajatuksista ja kannustuksesta! Olen kyllä juurikin samat asiat käynyt läpi miljoonaan kertaan ja BMI on 40 edelleen! Ravitsemusterapeutinkin vastaanotolla olen käynyt useamman vuoden. Kymmenen kiloa olen saanut pois, mutta kun haluan enemmän! Neurologit ei ota kantaa, muuta kuin sen verran,että leikkaus on aina riski! Maskussa sanottiin, että on niitä tehty. Olispa kiva saada yhteys sellaseen ihmiseen! Facessa en ole, enkä ehkä menekään! Pusu
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta