Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Pahuksen fatiikki (Luettu 2791 kertaa)
mavi
Full Member
Poissa

Tämä päivä on matka,eilisestä
huomiseen..

Sukupuoli: female
Pahuksen fatiikki
01.05.2018 - 12:31:11

Mä olen nyt sairastanut mäsää virallisesti 12 vuotta. Oireita on tullut ja mennyt. Alkuaikojen selkeät pahenemisvaiheet on LDN lääkkeen jälkeen muisto vain. Toki välillä jalat on puutuneet ja jäykät -sormien pistely johtuikin ilmeisesti kulumasta niskassa, tietty välillä tavarat lentää käsistä, kai sekin on oire..
Jos on tullut pahiksia, ne on pian kääntyneet lieventymisen tielle.
Mutta  Vihainen FATIIKKI  Vihainen  Nolostunut Se on paha! Jo kaksikymppisenä kävin lääkärille valittamassa, että mikä on, kun ei jaksa..
Nyt pidän sitä kaikkein pahimpana oireena ja sitä kautta katsoen tautini on etenevä. Kognitiiviset oireet on siinä mallissa, että olen selkeästi tyhmyyntynyt, neuropsykologisissa testeissa päädyttiin siihen, että minulta piti viedä rekkakortti- se oli kova paikka, vaikken enää työkseni rattiin tarttuisikaan. Omasta mielestäni en ihan niin tyhmä ole- mutta näin kävi  Itku
Mutta kun minulla ja pojalla on ADD..
Luin tästä lääkkeestä.. - ja hitto vie!!!! Tahtois kokeilla!!!!

https://multiplesclerosis.net/stories/cog-fog-questions-and-answers/
Siirry sivun alkuun

särkyä anna mä en...-äiti-duunari-dg 03/05-ei lääkkeitä..nyt LDN

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Re: Pahuksen fatiikki
Vastaus #1 - 02.05.2018 - 17:05:58

mavi kirjoitti on 01.05.2018 - 12:31:11:
Mä olen nyt sairastanut mäsää virallisesti 12 vuotta. Oireita on tullut ja mennyt. Alkuaikojen selkeät pahenemisvaiheet on LDN lääkkeen jälkeen muisto vain. Toki välillä jalat on puutuneet ja jäykät -sormien pistely johtuikin ilmeisesti kulumasta niskassa, tietty välillä tavarat lentää käsistä, kai sekin on oire..
Mutta  Vihainen FATIIKKI  Vihainen  Nolostunut Se on paha! Jo kaksikymppisenä kävin lääkärille valittamassa, että mikä on, kun ei jaksa..
Nyt pidän sitä kaikkein pahimpana oireena ja sitä kautta katsoen tautini on etenevä. Kognitiiviset oireet on siinä mallissa, että olen selkeästi tyhmyyntynyt, neuropsykologisissa testeissa päädyttiin siihen, että minulta piti viedä rekkakortti- se oli kova paikka, vaikken enää työkseni rattiin tarttuisikaan. Omasta mielestäni en ihan niin tyhmä ole- mutta näin kävi  Itku

Uupumus on rasittavaa. Mulla oli fatiikki, kun opiskelin yliopistossa, mutta olin monien tenttien tähden muutenkin ihan loppu. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

MrMS
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Espoo
Sukupuoli: male
Vastaus #2 - 04.05.2018 - 19:51:08

mavi kirjoitti on 01.05.2018 - 12:31:11:

Mikähän noista lääkkeistä oli se, mitä haluaisit kokeilla? Tuon linkin takaa löytyvässä artikkelissa oli lueteltu niin monta eri valmistetta, että itse ainakin sekosin täysin  Virnistys
Ovat siis kognitiiviset oireet itselläkin peikkona.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 1990, Copaxone 9/2014

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #3 - 05.05.2018 - 17:53:40

Eiköhän tuossa ole kyse kognitiivisessa fatiikista (Cog Fog). Löytyyköhän siihenkin lääkkeitä.Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

mavi
Full Member
Poissa

huomiseen..

Vastaus #4 - 07.05.2018 - 22:07:03

Nuohan on samaa, Ritalin ja Concerta. Noi muut taitaa olla vain ulkomailla myytävänä.
Jos olen neuron kanssa puheissa, aion kyllä kysyä voisko saada kokeilla, ja ylipäätään onko näitä kokeiltu suomessa nimenomaan fatiikkiin- joka siis on tuo "brainfog"
Pää sumussa , jalat hukassa...  Virnistys
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #5 - 08.05.2018 - 23:02:25

mavi kirjoitti on 07.05.2018 - 22:07:03:
Nuohan on samaa, Ritalin ja Concerta. Noi muut taitaa olla vain ulkomailla myytävänä.
Jos olen neuron kanssa puheissa, aion kyllä kysyä voisko saada kokeilla, ja ylipäätään onko näitä kokeiltu suomessa nimenomaan fatiikkiin- joka siis on tuo "brainfog"
Pää sumussa , jalat hukassa...  Virnistys

Hei! Minulla on ADHD, joka diagnosoitiin ennen mäsää. Lääkkeenä minulla on siihen concerta, jonka olen huomannut auttavan myös tuohon aivosumuun. Pahimpina päivinä olo on koko päivän samanlainen kuin olisin juuri uniltani herännyt; mikä maa, mikä valuutta. Näinä päivinä, vaikka minun ei muuten tarvitsisi syödä tuota concertaa, syön sen. Muuten en pystyisi toimimaan. Normaalisti otan lääkkeen vain, jos tiedän että on menoa, tehtävää tai täytyy keskittyä johonkin asiaan.

Sinulla on ADD, luulisi että lääkäri sinulle voisi lääkkeen ihan senkin puolesta määrätä.

Suomessa on saatavilla myös muita ADHD:n hoitoon tarkoitettuja, kuin metyylifenydaattipohjaisia. Näitä saa vain erityisluvalla kun muut valmisteet on todettu sopimattomaksi syystä tai toisesta. Esim lisdeksamfetamiinidimesilaattia sisältävä lääke on eritysiluvan vaativa lääke.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

mavi
Full Member
Poissa

huomiseen..

Vastaus #6 - 13.05.2018 - 20:11:05

Kyllä pitää laittaa iso vaihde päälle, ja yrittää saada edes kokeiluun jos kerran sulla Kirippu on tuollainen vaste..
Yhä enemmän alkaa kiinnostaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #7 - 14.05.2018 - 13:48:52

mavi kirjoitti on 13.05.2018 - 20:11:05:
Kyllä pitää laittaa iso vaihde päälle, ja yrittää saada edes kokeiluun jos kerran sulla Kirippu on tuollainen vaste..
Yhä enemmän alkaa kiinnostaa.

Kannattaahan se tietenkin yrittää saada ainakin kokeiluun. Ihmelääke se ei kuitenkaan ole edes ADHD hoitoon. Se auttaa tietyissä asioissa, mutta ei tee epämiellyttävistä asoista yhtään miellyttävämpiä. Aloitekykyyn, rationaaliseen ajatteluun ja yleiseen toimivuuteen siitä on itselläni apua. Pystyn myös suodattamaan turhia ajatuksia paremmin. Yritän pitää lääkitystä minimissä ja syön sen vain jos on ihan pakko. Riippuvuutta se ei aiheuta (luojan kiitos), mutta toleranssi voi kasvaa jatkuvan käytön myötä. Tämän vuoksi vaikka jatkuvaan käyttöön se olisikin määrätty, suositellaan pitämään esimerkiksi vapaapäivinä taukoa.

Toivottavasti saat asioita eteenpäin Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

mavi
Full Member
Poissa

huomiseen..

Vastaus #8 - 16.05.2018 - 20:28:37

Kiitos kun kerroit. Juttelen lienee neuron kanssa muissa asioissa, mut aion kyllä ottaa puheeks!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #9 - 22.09.2019 - 01:03:20

Onko tähän uupumukseen tarkoitettia lääkettä? Nyt alkanut todella haittaan elämistä. Saako masennus/piristävällä lääkeellä helpotusta?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta