Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Näköongelmat valoisuuden muuttuessa (Luettu 11702 kertaa)
Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Näköongelmat valoisuuden muuttuessa
01.07.2018 - 17:25:47

Mielenkiinnosta lähden kyselemään, onko kenelläkään muulla kenties samantyylistä kuin itselläni. Eli siis, olen huomannut että viime vuosien aikana silmät ovat muuttuneet jotenkin hyvin valoaroiksi. Sitä on jotenkin hankala selittää, valoisuus ei siis satu silmiin vaan jotenkin ”palaa” näkökenttään kiinni. Jos siis esimerkiksi katson mustareunaista telkkaria valkoista seinää vasten, telkkarin siluetti palaa silmiin kiinni moneksi minuutiksi. Jos taas yleisesti vain oleskelen kirkkaassa paikassa, tunnen olevani sokea muutaman minuutin jos siirryn vähemmän valaistuun paikkaan.
Jotenkin tuntuu, että silmät olisivat hitaammat käsittelemään valaistuksen muuttumista. Asioiden palaminen kiinni näkökenttään on välillä hyvin ärsyttävää. Toisinaan tuntuu että pelkkä valkoinen seinä aihettaa hetkellisen sokaistumisen.
Miten on? Onko teillä muilla samantyylistä?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Re: Näköongelmat valoisuuden muuttuessa
Vastaus #1 - 02.07.2018 - 08:25:08

Kirippu kirjoitti on 01.07.2018 - 17:25:47:
Mielenkiinnosta lähden kyselemään, onko kenelläkään muulla kenties samantyylistä kuin itselläni. Eli siis, olen huomannut että viime vuosien aikana silmät ovat muuttuneet jotenkin hyvin valoaroiksi. Sitä on jotenkin hankala selittää, valoisuus ei siis satu silmiin vaan jotenkin ”palaa” näkökenttään kiinni. Jos siis esimerkiksi katson mustareunaista telkkaria valkoista seinää vasten, telkkarin siluetti palaa silmiin kiinni moneksi minuutiksi. Jos taas yleisesti vain oleskelen kirkkaassa paikassa, tunnen olevani sokea muutaman minuutin jos siirryn vähemmän valaistuun paikkaan.
Jotenkin tuntuu, että silmät olisivat hitaammat käsittelemään valaistuksen muuttumista. Asioiden palaminen kiinni näkökenttään on välillä hyvin ärsyttävää. Toisinaan tuntuu että pelkkä valkoinen seinä aihettaa hetkellisen sokaistumisen.
Ehkä eri asia, mutta mulla on jonkinlainen "heijastus", mikä haittaa, kun ajan autoa tai liikun ulkona. - Marianna  Hymiö

Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.
Näe metsä puilta - maalaisjärkeä unohtamatta - Pirjo L.

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #2 - 04.07.2018 - 16:56:16

Juliane85 kirjoitti on 02.07.2018 - 08:25:08:
Kirippu kirjoitti on 01.07.2018 - 17:25:47:
Ehkä eri asia, mutta mulla on jonkinlainen "heijastus", mikä haittaa, kun ajan autoa tai liikun ulkona. - Marianna  Hymiö

En ole varma millaisesta heijastuksesta kärsit, mutta itselläni ainakin on näkökenttään ilmestynyt parin viime vuoden aikana ärsyttävä lasiaissamentuma, floater. Tai ei se aina häiritse, mutta kun sen taas huomaa, sitä on hankala olla näkemättä ja sitten se alkaa taas ärsyttämään.
Enemmän kuitenkin häiritsee tämä häikäistyminen, ehkä se on sama asia kuin sinun heijastus? Omaa on hankala kuvailla, tuntuu että kirkkaus on vain liian kirkasta. Välillä tuntuu että elämä olisi helpompaa aurinkolasit päässä, ei olisi niin kirkasta.  Viileä
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

mavi
Full Member
Poissa

Tämä päivä on matka,eilisestä
huomiseen..

Vastaus #3 - 04.07.2018 - 18:02:22

NHT
Näköhermotulehduksesta mulla jäi jokski aikaa silmät tosi valonaroiksi, on ne vieläkin, muttei niin paha.
Ja luulenpa, että sun "lasiais samentuma" on NHT. Silleen mulla alkoi, ja sitten silmä "sammui", eli meni pimeeks- vähä näky reunoilta valoa..
Siirry sivun alkuun

särkyä anna mä en...-äiti-duunari-dg 03/05-ei lääkkeitä..nyt LDN

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #4 - 05.07.2018 - 20:47:28

mavi kirjoitti on 04.07.2018 - 18:02:22:
NHT
Näköhermotulehduksesta mulla jäi jokski aikaa silmät tosi valonaroiksi, on ne vieläkin, muttei niin paha.
Ja luulenpa, että sun "lasiais samentuma" on NHT. Silleen mulla alkoi, ja sitten silmä "sammui", eli meni pimeeks- vähä näky reunoilta valoa..

Hmm, jostain ihmeen syystä mulla ei ole käynyt pienessä mielessäkään NHT  Virnistys
Tottakai tässä nyt voisi olla kyse siitäkin, tai sitten jäämä parin vuoden takaisesta NHT:stä. Olen nyt parisen vuotta tästä häikäistymisestä kärsinyt, 2016-2017 talvella lumen häikäisyvoiman huomasin ensimmäisen kerran. Välillä sitä ei ole, välillä vaivaa taas enemmän. Tavallaan olen kyllä kauhulla odottanut, että joko se näkö taas kaikkoaa, testaillut välillä miltä näyttää punainen yms, mutta kaikki näyttää normaalilta.
Mulla ei taidettu koskaan varsinaista NHT:tä diagnosoida, sillä silmänpohjankuvauksissa ja MRIssä ei näkynyt muutoksia. Muissa testeissä sitten kaikki olikin ihan pielessä, en nähnyt värejä enkä nähnyt OCTOPUS laitteellakaan niin hyvin kun kuului. Näöntarkkuus oli huonontunut. Diagnoosiksi jäi loppujen lopuksi vain koettu näköhäiriö, mutta lääkäri oli kirjoittanut, että luultavasti jonkin asteinen NHT oli kyseessä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

mavi
Full Member
Poissa

Tämä päivä on matka,eilisestä
huomiseen..

Vastaus #5 - 06.07.2018 - 15:43:19

Hehe..
Silloin kun mulla meni silmä pimeeks ja menin silmäpolille meikkuun ja lääkäri tihrusti silmää kaikenmaailman laitteilla, ei se hermon tulehdus tahtonut näkyä lainkaan. Taitaa olla melko näkymätön vaiva. Mutta kortisooni tiputuksella näkö alkoi jo pian palautua, jos kohta olikin valonarka ja muutenkin kiusaksi.
Siirry sivun alkuun

särkyä anna mä en...-äiti-duunari-dg 03/05-ei lääkkeitä..nyt LDN

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #6 - 06.07.2018 - 16:19:13

mavi kirjoitti on 06.07.2018 - 15:43:19:
Hehe..
Silloin kun mulla meni silmä pimeeks ja menin silmäpolille meikkuun ja lääkäri tihrusti silmää kaikenmaailman laitteilla, ei se hermon tulehdus tahtonut näkyä lainkaan. Taitaa olla melko näkymätön vaiva. Mutta kortisooni tiputuksella näkö alkoi jo pian palautua, jos kohta olikin valonarka ja muutenkin kiusaksi.
Pahenemisvaiheet olivat mulla sairauteni alussa tuntohöiriöitä, ja MS-taudin tunnistaminenkin oli haastavampaa. Näköhermon tulehdus mulla oli vasta diagnoosin jälkeen. Silmänisku
Siirry sivun alkuun

”Pimeys ei voi karkottaa pimeyttä; vain valo voi tehdä sen. Viha ei voi karkottaa vihaa; vain rakkaus voi tehdä sen”. - Martin Luther King jr.

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #7 - 06.07.2018 - 22:37:01

Juliane85 kirjoitti on 06.07.2018 - 16:19:13:
mavi kirjoitti on 06.07.2018 - 15:43:19:
Hehe..
Pahenemisvaiheet olivat mulla sairauteni alussa tuntohöiriöitä, ja MS-taudin tunnistaminenkin oli haastavampaa. Näköhermon tulehdus mulla oli vasta diagnoosin jälkeen. Silmänisku

Omaa näköhäiriötä pidettiin ihan ensalkuun ”flunssasta johtuvana turvotuksena, syö buranaa”  Juustoinen Hakeuduin uudestaan lääkärille vasta kun huomasin etten tahdo nähdä kaupassa tuotteita niin hyvin kuin olisi pitänyt, viikkoja aikaisemman käynnin jälkeen... tosiaan vasta sitten ymmärsin edes kokeilla katsoa yhdellä silmällä että miltä se maailma näyttääkään. Onneksi näkö ei koskaan lähtenyt kokonaan, tai no, silloin daignoosin saaminen olisi varmaan vienyt muutaman viikon vähemmän. Se olisi ollut aika pelottavaa.
Juliane, mullakin oli tuntohäiriöitä juuri ennen tuota silmäongelmaa, mutten ymmärtänyt hakeutua hoitoon kun ne ei elämää niin haitanneet. Silmänkin kanssa pohdin pitkään menenkö vai en, kun haittasi vain niin vähän. Jälkikäteen ajateltuna oon ollut typerä kun oon sivuuttanut nuo oireet noin vain.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Red Kite
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 06.07.2018 - 22:52:39

Toi "kuvan palaminen" silmään johtuu näkösolujen väsymisestä. Kun katsoo jotain kontrastikasta ja sitten normaalimpaa kuvaa, niin silmässä kaikki solut ei palaudu tasapainotilaan yhtä nopeasti, vaan kuva jää hitaampien solujen takia "näytölle". Vaiva pahenee vanhetessa  ja ilmeisesti NHT voi pahentaa sitä. Lasit oikeilla vahvuuksilla ehkäisee silmien väsymistä, näkö kannattaa tarkistuttaa ihan senkin takia.

NHT ei välttämättä näy silmästä ollenkaan, koska näköhermosta näkyy vain päät silmien kautta. Mulla NHT vei toisesta silmästä näön niin tehokkaasti, että se oli käytännössä sokea. Kortisonipulssin jälkeen näkö palautui, mutta värien kanssa meni useampi kuukausi, että ne näkyivät oikein. Harmaanmusta näkyi vaaleanpunaisena ja muuta pientä..  Juustoinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Juliane85
God Member
Poissa

Etelä-Suomi
Vastaus #9 - 07.07.2018 - 10:29:44

Red Kite kirjoitti on 06.07.2018 - 22:52:39:
Toi "kuvan palaminen" silmään johtuu näkösolujen väsymisestä. Kun katsoo jotain kontrastikasta ja sitten normaalimpaa kuvaa, niin silmässä kaikki solut ei palaudu tasapainotilaan yhtä nopeasti, vaan kuva jää hitaampien solujen takia "näytölle". Vaiva pahenee vanhetessa  ja ilmeisesti NHT voi pahentaa sitä. Lasit oikeilla vahvuuksilla ehkäisee silmien väsymistä, näkö kannattaa tarkistuttaa ihan senkin takia.

NHT ei välttämättä näy silmästä ollenkaan, koska näköhermosta näkyy vain päät silmien kautta. Mulla NHT vei toisesta silmästä näön niin tehokkaasti, että se oli käytännössä sokea. Kortisonipulssin jälkeen näkö palautui, mutta värien kanssa meni useampi kuukausi, että ne näkyivät oikein. Harmaanmusta näkyi vaaleanpunaisena ja muuta pientä..  Juustoinen
Minä taas näin punaisen ruskeana.
- Marianna Hymiö
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #10 - 07.07.2018 - 16:40:10

Juliane85 kirjoitti on 07.07.2018 - 10:29:44:
Red Kite kirjoitti on 06.07.2018 - 22:52:39:

Minä taas näin punaisen ruskeana.
- Marianna Hymiö

Kiitos mielenkiitoisesta tiedosta Red Kite! Aina voi oppia uutta. Minulla on kyllä lähinäköä varten lasit, mutta en niitä useimmiten muista/viitsi käyttää koska näen normaalioloissa oikein hyvin. Oikeastaan ilman lasejakin lähellä olevat sumuisena näkyvät asiat olen oppinut "ennustamaan" eli hahmotan mitä katson vaikken tarkalleen näekään. Täytyneepä käyttää ahkerammin laseja jos niistä olisi edes vähän apua.

Juliane, minäkin näin punaisen ruskeana. Kun silmäpolilla tehtiin värinäkötesti, panel 16 testi, se aloitettiin huonommalla silmällä. Muistan kysyneeni jotain sen suuntaista, että pitääkö nämä eri sävyt laittaa sävyjärjestykseen. Kun vaihdettiin parempaan, muistan kauhistuneeni siitä että paljetissa oli oikeasti eri värejä eri sävyissä, ei pelkästään samaa väriä eri sävyissä  Virnistys En muista ollenkaan näinkö maailman huonolla silmällä lähinnä ruskeahkon harmaana tai jotain. En muista esiintyikö näkemäni väri paljetissa itseasiassa alkuunkaan. Virnistys Onneksi värit ovat palanneet ja viime testauksessa suoriuduin testistä vaivatta eikä minun tarvinnut arvailla. Ensimmäisen kerran testin tehdessäni olisi ollut oikeastaan ihan sama olisinko ottanut kaikki palikat, sekoittanut ne pöydällä ja laittanut summa mutikassa järjestykseen. Lopputulos olisi varmaan ollut samaa luokkaa suoritukseni kanssa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta