Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Talon hyviin tapoihin kuuluu, ettei käytä kopiosuojattua tai loukkaavaa materiaalia. Jos huomaat täällä jotain epäasiallista tai hälyttävää, ilmoita ylläpitäjille mod1 tai admin.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Alakulo (Luettu 7095 kertaa)
Sössö
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Alakulo
21.04.2019 - 21:53:21

Moi, onko teillä ollut alakuloa/masennusta lääkityksellä tai ilman lääkitystä?
Pohdiskelen omalla kohdalla, mistä kyse kun on niin usein surullinen mieliala. Välillä jokainen pienikin asia tai vastahanka on jotenkin masentava. Tai jo pelkkä olemassaolo tuntuu ajoittain kummallisen raskassoutuiselta. En ole ollut masentunut babybluesien jälkeen kauan sitten. Eikä tämä tunnu edes samalta vaan enemmän surulliselta ja jaksamattomuudelta. MS on ollut mukana jo arviolta melkein viisitoista vuotta. Lääkitys vaihtui äskettäin Copaxonesta Aubagioon, voiko johtua siitä?  Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Kirippu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Re: Alakulo
Vastaus #1 - 22.04.2019 - 11:11:24

Hei!

Minulla ei ole juuri Aubagiosta kokemusta, mutta lääkkeen vaihdosta kyllä.
Viime vuonna kokeilin vaihtaa Avonexin Plegridyyn. Teoreettisesti Plegridyn lähes samana aineena olisi pitänyt minulle sopia, mutta ei sopinutkaan.

Aloitin sen pistämisen joskus elokuun aikaan ja siitä lähtien alkoi mieli synkkenemään. Plegridy aiheutti joka kerta pahentuvia ihoreaktioita, nosti hyvin korkeita kuumeita, eikä selvästikään näin ollen sopinut (Avonex vertailuna ei aiheuta mitään oireita, mikäli en tuikkaa pintahermoon niinkuin pari kertaa kävi).

Lähes puoli vuotta sinnittelin Plegridyn kanssa. Mieli oli maassa jo senkin takia, ettei lääke selvästikään sopinut. Olin todella itkuinen, ja tuntui että jokaiseen asiaan ensireaktio oli lapsenomainen "en haluaaaa" -nurina. Halusin vain nukkua. Ihoreaktioiden mennessä niin pahaksi, ettei enää tervettä ihoaluetta ollut pistettäväksi päätin lopettaa sen touhun siihen. Pikkuhiljaa alkoi mieli kirkastumaan. Palasin Avonexiin, johon olen tyytyväinen.

Täytyy nyt mainita myös, että alavireisyyteeni saattoi vaikuttaa myös ehkäisykapselin tehon hiipuminen. Sen olisi pitänyt olla vielä puoli vuotta käytössä, mutta jatkuvien vuotojen takia päädyin vaihtamaan kapistuksen kierukkaan. Toisaalta mieli alkoi kirkastua jo ennen tätä.

Toivottavasti saat apua alavireisyyteesi! Ota rohkeasti vaan yhteyttä neurolle ja kerro tuntemuksistasi. Aubagio vaikuttaa immuunivasteeseen, jotenkin itse ajattelisin että immuunijärjestelmän muutokset vaikuttavat myös mielialaan. Esim. kipeänä on yleisesti alakuloinen ymsyms.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sössö
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Re: Alakulo
Vastaus #2 - 02.05.2019 - 20:13:37

Kiva saada edes yksi vastaus Pyöritä silmiä

Nyt on mennyt jo kohta kaksi ja puoli kuukautta Aubagionilla. Mieliala on aika tasainen ja useasti yllättävä vessassa käynnin tarvekin melkein normalisoitunut. Maksa-arvo on tosin noussut 86:een. Nyt odotellaan sen tasaantumista. Interbetaferoni oli kymmenisen vuotta sitten vähän aikaa käytössä ja silloin todella huomasi, ettei se auttanut. Opiskelusta piti ottaa taukoa ja mieliala oli tosiaan matala.

Saas nähä, miten käy maksan kanssa Täh
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta