Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Psykosomaattistako? (Luettu 388 kertaa)
Anon123
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Psykosomaattistako?
14.07.2019 - 09:13:09

Moikka

Halusin kysellä teiltä jotka parhaiten aiheesta tiedätte. Eli olen päälle 30-vuotias nainen jolla ollut jo pari vuotta raajojen puutumista satunnaisesti. Yllättäen oireet palasivat rajumpana ja neuron päivystäjä antoi demy-epäilyn koska Hoffman oli positiivinen ja vasemman puolen refleksit hyperaktiiviset.

Pari päivää tästä puhe alkoi takuta, niin että en meinannut saada yhtään sanaa suusta, änkytin ennen kuin sana tuli ulos ja pään mrissä näkyi viisi leesioita joista isoin 4mm. Oikea puoli oli heikompi ja käsi ei meinannut totella. Neurologi sanoi että puhevikani oli hänen mielestään vääränlainen ja kaikki oireeni oli vain toiminnallisia, eli toisin sanoen psykosomaattisia. Ennen kuin olin edes koko ms-tautiin tutustunut oli minulla virtsaamisvaivaa, luulin että on virtsatietulehdus tiheän virtsaamisen tarpeen ja rakon supistelun ja kirvelyn vuoksi, mutta näyte oli puhdas.

Varjoaineella tehtävään mrihin en päässyt ja selkäydinnäyte otetaan ei kiireellisenä jossain vaiheessa, koska tosiaan kaikki on vain minun päässäni, jopa ennen oireiden pahenemista alkaneet orgasmivaikeudet.. Portaat kotona menevät alaspäin jalat täristen.

Eli siis kysymys kuuluu, näkyisikö tuossa varoaineella tehtävässä magneetissa mahdollisesti enemmän kuin tavallisessa magneetissa jos kävisin sen ottamassa yksityisellä? Millainen minun puhevaivan olisi tullut olla, että en olisi ollutkaan "vain hullu". Kiitos kaikille vastanneille.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

MrMS
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Espoo
Sukupuoli: male
Re: Psykosomaattistako?
Vastaus #1 - 14.07.2019 - 11:46:02

Itse en varsinaisesti änkytä, mutta puhun joskus ihan puutaheinää. Sana alkaa normaalisti, mutta vaihtuu kesken kaiken siansaksaksi. Ehkä sitä toisaalta voi änkytykseksikin kutsua  Juustoinen

Virtsaamisongelmat ovat myös tuttuja. Välillä en meinaa saada ulos tipan tippaa, vaikka tarve olisi, ja välillä taas virtsaamistarve "jää päälle" niin, että puolessa tunnissa saatan käydä viisikin kertaa virtsaamassa.

Noihin MRI-juttuihinen osaa valitettavasti ottaa kantaa.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 1990, Copaxone 9/2014

IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #2 - 14.07.2019 - 13:30:08

Magneettikuvan "varjoaine" erottelee leesioista aktiiviset tulehduskohdat. Eli sinänsä kuvauksessa ilman sitäkin näkyy kaikki olemassa olevat leesiot. Varjoaine "värjää" aktiiviset tulehduskohdat että ne erottuvat magneettikuvassa vanhoista tulehduskohdista.
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

Anon123
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 14.07.2019 - 19:10:40

Kiitos asiallisista vastauksista. Toiminnallinen häiriö on omasta mielestäni täysin poissuljettu, joten mietityttää mikä muu voisi ko oireet aiheuttaa. Esim nyt jalkateristä tunto kokonaan pois. Millähän tutkimukset saisi nytkähtämään eteenpäin kun sairaalan neurologi ottanut tämän lähestymistavan. Omasta mielestäni nuo signaalivoimistumat kyllä tukisivat omaa ja toisen neurologin epäilyä demy-prosessista.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kukamuu
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #4 - 16.07.2019 - 01:21:52

Höh onpa ihme homma sinulla. Jos olet isosta kaupungista niin hakeudu toiselle lääkärille. Ts.varaa uusi aika terveyskeskukseen niin laittavat lähetteen sairaalaan. Tai mene ilta-aikaan (klo 16 jälestä) suoraa päivystykseen. Koita saada siis toinen lääkäri. Minäkin jouduin tätä tekeen ennenku tuli lääkäri, joka otti tosissaan ja sit alkoi asiat selkeään.

Onko sinulla ollut mielialaan liittyviä vaivoja tai sairauksia? Jos semmonen merkintä löytyy potilastiedoista niin monesti pistetään tän "hulluuden" piikkiin vaivat vaikka ne olisivat ihan todellisia. Ei siis pelkästää ms oireissa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Anon123
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #5 - 17.07.2019 - 17:25:37

Jep. Paniikkihäiriöön lääkitys, eli kaikki niputetaan sen alle sitten. Pahimmat oireet onneksi jo väistyneet ja tulossa likvor ja enmg. Itse olen jo melko varma mikä dg on tulossa, ainoastaan tuleva kyky opiskella huolettaa siinä. Onko teillä lääkkeet auttaneet väsymykseen ja 'aivosumuun'?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

MrMS
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Espoo
Vastaus #6 - 18.07.2019 - 17:42:17

Anon123 kirjoitti on 17.07.2019 - 17:25:37:
Jep. Paniikkihäiriöön lääkitys, eli kaikki niputetaan sen alle sitten. Pahimmat oireet onneksi jo väistyneet ja tulossa likvor ja enmg. Itse olen jo melko varma mikä dg on tulossa, ainoastaan tuleva kyky opiskella huolettaa siinä. Onko teillä lääkkeet auttaneet väsymykseen ja 'aivosumuun'?

Ei kai väsymykseen ja aivosumuun oikein lääkitystä olekaan. Ns. peruslääkkeistä sitä vastoin ainakin lihasrelaksantti Sirdalud väsyttää lisää.

Itselleni ehdotettiin väsymykseen kokeiltavaksi efedriiniä, mutta jätin kokeilematta, koska pelkkä kokeilu olisi maksanut toistasataa. Itse lääke taisi olla satasen luokkaa (oli tosin useampi pilleri paketissa, mutta silti) ja erillinen lääkelupa olisi maksanut n. 40 euroa.
Siirry sivun alkuun

MS-diagnoosi 1990, Copaxone 9/2014

IP on kirjattu

VPS358
Global Moderator
Poissa

Yhden sortin pölvästi

Parkano
Vastaus #7 - 18.07.2019 - 18:48:23

MrMS kirjoitti on 18.07.2019 - 17:42:17:
Anon123 kirjoitti on 17.07.2019 - 17:25:37:

Ei kai väsymykseen ja aivosumuun oikein lääkitystä olekaan. Ns. peruslääkkeistä sitä vastoin ainakin lihasrelaksantti Sirdalud väsyttää lisää.

Itselleni ehdotettiin väsymykseen kokeiltavaksi efedriiniä, mutta jätin kokeilematta, koska pelkkä kokeilu olisi maksanut toistasataa. Itse lääke taisi olla satasen luokkaa (oli tosin useampi pilleri paketissa, mutta silti) ja erillinen lääkelupa olisi maksanut n. 40 euroa.

Meikäläistä ei ainakaan Sirkka (naapurin ystävällisen lääkkeenväärinkäyttäjäpiirin lempinimi) väsytä.
Sirdalud sopii mulle paree kuin se toinen mitä tuli kokeiltua annostelun askartelu-paskarteluineen, pahus kun on nimi jo unohtunut, Baclofen? ...

T: Vesku
Siirry sivun alkuun

Diag. ja SE 2007
Rebif -07-09
Projekti- ja Laatuinsinööri (BSc)
Työpaikan verkon Admin EVP.
Asiantuntemattomuuden antamalla 100% varmuudella

IP on kirjattu

Anon123
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 19.07.2019 - 09:14:34

Kiitos taas vastauksista. Tullut tuon ekan kunnon puutumisjakson jälkeen aivan jäätävä väsymys, voisi nukkua 18h/vrk. Teen kolmivuorotyötä ja hirvittää jo etukäteen miten pysyn yövuorot hereillä. Olettaen säännöllinen vuorokausirytmi ja päivätyö olisi ihanteellinen.. Olen tosiaan miettinyt kaikki muut mahdolliset selitykset oireilleni ja aika epätodennäköistä on että mikään muu näitä selittäisi kuin ms. Relaksantit vievät kyllä itseltä kaikki voimat eli taitaa sirdaludit jäädä minulta apteekkiin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Anon123
YaBB Newbies
*
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #9 - 31.07.2019 - 15:34:17

Nyt likvorin alustava tulos; muut vastaukset viitearvoissa, ainoastaan Li-leuk 4, jonka viitearvo<3

Eli ollaanko taas pisteessä nolla ettei vastaus kerro suuntaan eikä toiseen?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta