Elvari kirjoitti on 20.12.2020 - 20:06:48:Päivää.
N. 1kk sit tuli diagnoosi ms-taudista. Oireina tähän mennessä silmähermon tulehdus, kädet puutuneena n. 3-4v, särkyjä selässä ja silmän takana, huimausta, sumeaa näköä, valon herkkyyttä, tuntuu et kieli ei aina tottele, väsyttää jatkuvaan ja tulee hetkiä kun
on vaan pakko nukkua, jalat on vähän jäykkänä, jossain vaiheessa jalat ei hetkeen kantanut, kun en tuntenut niitä ja nyt uusimpana tuntuu et päänahka on kipeä... Päänahka on vähän hämärä, kun sen tarkkaa kipukohtaa en tunnista, kuitenkin kipukohta on n. Kämmenen kokoinen, ja aattuu koskiessa tai päätä vähääkään nopeammin (normaalisti) kääntäen.
Osasta ehdin jo lukasta että on muillakin ollut samoja vikoja. Lääkkeeksi meinasivat nyt alkuun gilenyaa, ja kortisonipulssin sainkin jo, 3x1000mg. Ilmeisesti siis pitävät agressiivisena, vaikka tosiaan jo vuosia vaivannut. Muisti on myös surkea. Kaikkia oireita en tietenkään väitä johtuvan ms-taudista. Mites muilla on tauti edennyt, eli onko mitn ennakkotietoa taudin etenemiseen, vai onko tää ihan arpapeliä? Kits ja anteeksi
Tutut on oireet sulla.
Mitähän tuohon nyt sanoisi, itsellä ensimmäistä tunnistetuista tautiin kuuluvista oireusta, olin puolipyörätuolikunnossa n. puolessa vuodessa, jolloin sain ensimmäisen annoksen solunsalpaajaa (Mitoksantrone) ja kuukauden päästä toisen.
Mulla tuo kortisoni ei oikein tuntunut tehoavan.
Oikea silmä on sokea ja nyt ollaan täysin pyörätuolin varassa oltu kolmisen (?) vuotta, muuten on mennyt suhteellisen hyvin ja tasaisesti, mitä nyt Kela pelleili alkuun kaikenlaista.
Lääkkeistä menee Sidalud Retard jäykkyyteen jota pitäisi vähän vissiin vuoden vaihteen jälkeen katsella.
Älä nyt pelästy, mulla tuo alku on ollut kaikkien lääkärien mukaan tosi raju, joten sulla ei välttämättä mene lähellekään samoin.
Jaksuja ja hyvät joulut!
T: Vesku