Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Jalkojen jäykkyys, spastisuus (Luettu 21428 kertaa)
Minninen
Senior Member
Poissa

Pirkanmaa
Sukupuoli: female
Jalkojen jäykkyys, spastisuus
18.06.2004 - 13:27:34

Kun en nyt tiedä kuuluuko tämä jo jonkin valmiin aiheen alle, aloitan uuden...saa sitten siirrellä oikeaan paikkaan  Hymiö

Eli kaipaan neuvoja ja vinkkejä mitä voisin tehdä, kun jalat ovat nyt melkoisen jäykät. Kun istuu ja suoristaa jalkaa (aivan sama kumpaa) suoraksi, niin jalka suoristuu vaivoin vain hieman irti lattiasta. Suoraksi ei jalkoja saa millään omin neuvoin, toisen avulla kyllä mutta silloin on kipukin valtava. Vaikuttaa jo jonkin verran kävelyynkin eli kävely ei ole joustavaa, vaan melkoista töksähtelyä. Samaten ylösnousu tuolista yms. vaatii kunnon ponnahduksen tai sitten kiskontaa esim. pöydän reunasta. Rappusista nyt puhumattakaan  Pyöritä silmiä ylös vielä menee kun kaiteesta kiskoo apua, mutta alaspäin meno on sellaista töks töks töks- menoa, tuntuu kuin jalka /jalat jäisi edelliselle rappuselle ja muu kroppa menisi vaan. Ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan, vaikka onkin vissiin sekavaan juttua  Silmänisku

Lisäksi sängyssä kyljen kääntäminen on melkoista ähellystä, käsillä on pakko auttaa kun jalat on lonkista asti aivan töks. Usein yöllä herää siihen kun kääntyminen ei onnistukaan ja sitten kun käsillä punnertaa menee kropan läpi sellainen kipuaalto.

Elikkäs varmaankin jotain venyttelyä, mutta minkälaista ?

Minninen taas kiittää ja kumartaakin sitten kun on vetristynyt  Virnistys

ps. onkos tälläiselläkin joku sellainen hieno nimi ?  Virnistys
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 18.11.2007 - 07:30:52 Kirjoittaja mod1 »  

IP on kirjattu

Gromit vieraana
Vieras

Re: jalkojen jäykkyys
Vastaus #1 - 18.06.2004 - 13:38:12

Voisiko takareisien syvävenyttelystä olla apua? Varohan vain, ettei polvet yliojennu sitten venytellessä eli pidä polvia ihan pikkuisen (niin pikkuisen, ettei sitä edes näe, mutta ettei nivelet ole lukossa) koukussa. Etureisien ja nivusten venyttelystä ei varmaan myöskään ole ainakaan haittaa. Ja venytys voi ja saakin kestää vaikka useamman minuutin, jos teet sen kylmiltään. Mutta huom! lämmintä lihasta ei saa syvävenytellä, se voi revähtää.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kimmo
Ex-jäsen

Vastaus #2 - 18.06.2004 - 14:01:14

Minulla Sirdalud poisti jäykkyyttä mutta poisti samalla jaloista "kontrollin". Minulla lievä jäykkys tukee kävelyä/seisomista ja liika jäykkys pysyy kurissa päivittäisellä liikkumisella ja venyttelyllä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Christina
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 18.06.2004 - 14:16:25

Selvä spastisuusoire! Kamalan hankala, koeta venytellä!  Jos et itse voi, pyydä venytysapua.
Lantionseudun venytys on hyvä, vähän hankalaa, onnistuu se! (Käy selinmakuulle sänkyyn, poikittain, ja anna jalkojen olla lattialla, venyttää ja "avaa" lantionseusdun, jos pystyt laske vielä kädet pään ohi toiselle puolelle)

Kokonaisvaltainen venytys on tarpeen, myös "toiselle" puolelle, eli ojennus"venytys"

Sirdaludista, tai muusta spastisuuslääkkeestä on moni saanut apua, mutta, kuten Kimmo mainitsi, ne saattavat myös aiheuttaa spagetti-ilmiön, ts. voimat katoavat.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Minninen
Senior Member
Poissa

Pirkanmaa
Vastaus #4 - 18.06.2004 - 14:19:54

Sirdaludia on kyllä kotona, mutta sitä en ole edes kokeillut. Kun aattelin et jos jollain muulla konstilla kuin lääkkeillä...

Liikun päivittäin, lisättävää olisi vielä kyllä paljon. Mutta pyrin joka päivä kävelemään jonkinlaisen lenkin. Vaikka lenkki onkin taas viime aikoina lyhentynyt lyhentymistään.

Mutta juuri niitä venytyksiä aattelin. Mutta millaisia ? Minkälaista on syvävenytys ?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Leena62
God Member
Poissa

Surkoot hevoset, niillä
on suuremmat päät
Vantaa; s.E-P; dg4/02; RRMS
Vastaus #5 - 18.06.2004 - 14:35:00

Lisäksi sängyssä kyljen kääntäminen on melkoista ähellystä, käsillä on pakko auttaa kun jalat on lonkista asti aivan töks. Usein yöllä herää siihen kun kääntyminen ei onnistukaan ja sitten kun käsillä punnertaa menee kropan läpi sellainen kipuaalto.
...

ps. onkos tälläiselläkin joku sellainen hieno nimi ? [/quote]

Kerrot justiinsa kuin mun kokemuksia, viimeksi niistä vikisin tuolla: http://www.mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?board=oireet;action=display;num=1087...

Aivan hassuissa paikoissa sitä spastisuutta on. Aluksi mullakin takareidet oli tavallisin jännittynyt alue. Nyt on vasen pohje ollut koko aamupäivän niin tiukkana, että jalkateräkin jo turpoaa ja sinertyy. Myös sisäreisissä on heräämisen jälkeen ylösnousua yrittäessä käsittämättömiä äkäisiä pakko-ojennuksia, ottaa kipeetä samalla tavoin kuin liian laaja tai nopea liike juuri ennen revähdystä.

Nyt olen nöyrtynyt ottamaan Sirdaludia joka ilta 4mg. Hieman vähemmillä krampeilla olen selvinnyt ja eilen pääsin ilman keppiä kävelemään suht normaalisti roskikselle ja takas (huimat 50 metriä).  Se oli huima saavutus neljättä viikkoa kestäneen jökötyksen jälkeen Juustoinen

Kurjinta tässä on mun mielestä se, että harva hoitohenkilökuntaan kuuluva noteeraa näitä vielä minkäänlaiseksi hälytysmerkiksi. Mulla on epikriiseissä ollut raajojen spastisuus mainittu jo kauan ennen kuin itse tajusin sellaista edes olevan. Samaten epikriiseissä vain todetaan että "porraskävelyssä tarvitsee kaiteen tuen". Paljon olisi voinut olla pelastettavissa, jos jo noiden havaintojen yhteydessä olisi aloitettu täsmäkuntoutus.

[quote author=kimmo  link=1087554456/0#2 date=1087556474]Minulla Sirdalud poisti jäykkyyttä mutta poisti samalla jaloista "kontrollin". Minulla lievä jäykkys tukee kävelyä/seisomista ja liika jäykkys pysyy kurissa päivittäisellä liikkumisella ja venyttelyllä. [/quote]

Tuonkin allekirjoitan täysin. En voi ottaa Sirdaludia muuta kuin yöksi. Ja jo puolen tunnin paikoillaanolo (istumatyö) tuo spastisuuden takaisin. On vaan pakko heilua, että taas vertyy. Ja jos aamulla jäisi sängynpohjalle, niin illalla olis varmaan jo rigor mortista vastaavassa tilassa. Liikkeelle vaan, vaikka se alkuun onkin hidasta, kivuliasta ja kankeaa.

Mäkään en tiedä mitä on syvävenytys, paitsi jos kyseessä on Method Putkisto. Niitä mä en jaksa keskittyä oikeaoppisesti tekemään. Venyttelenpähän vain omalla tyylillä, miten sopivalta tuntuu ja mikä laukaisee mitäkin jumia. Jumppapallo ja -keppi sekä kova lattia on apuvälineinä, sekä selkälaudan korvikkeena pyyherulla, lämmitetty kaurapussi tai semmonen pintaverenkierron elvytykseen tarkoitettu puunuppi-suka (tuleepa kevytakupunktiotakin samalla  Pyöritä silmiä )
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 18.11.2007 - 07:31:30 Kirjoittaja mod1 »  

Paljon järkeä me tarvitsemme, ja pisaran hulluutta
elääksemme huomiseen ja huomisen yli. (Lassi Nummi)

IP on kirjattu

Gromit vieraana
Vieras

Vastaus #6 - 18.06.2004 - 14:43:54

Hiphei! Syvävenytyksellä tarkoitin ihan "tavallista" venyttelyä, joka eroaa esim. liikunnan jälkeen tai ennen liikuntaa tehtävästä venytyksestä lähinnä kestoltaan. Eli syvävenyttelyä tehdään kylmiltään, mutta on aloitettava varovaisesti, ettei lihas revähdä. Eli venytysliike vain niin pitkälle kuin alkaa tuntua, ei "pohjaan saakka". Ideana on, että venytysliikettä pidetään jopa minuutteja. Liike tehdään paikallaan eli ei "nytkytetä". Toistossa voi yrittää saada venymään vähän pidemmälle , mutta ei siis nytkyttelymäisesti. Syvävenyttely koettelee hermoja (siis niitä pään hermoja  Silmänisku ) eli itse en millään malttaisi pysyä minuuttitolkulla venytyksessä, mutta sen jälkeen tuntuu kuin kireä lihas olisi kevyt kuin höyhen!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gromit vieraana
Vieras

Vastaus #7 - 18.06.2004 - 14:48:48

Tässä "ammatilaismainen" venyttelyohje, jonka olen löytänyt (toivott. en riko mitään kopiraitteja):

"Venyttelyjä on periaatteessa kolmenlaisia: Varsinaisessa venyttelyssä  tavoitteena on lisätä lihaksen elastisuutta ja siinä yksi venytys kestää puolesta minuutista pariin, kolmeen minuuttiin. Lihaksen hyvä elastisuus pitää sen kunnossa ja loukkaantumisriskit ovat pienempiä. Lisäksi Sinulla on varmasti parempi ja kevyempi olo! Liikuntasuoritusta ennen kannattaa venyttää päälihakset läpi pienen lämmittelyn jälkeen. Yhden venytyksen pituus on 5-7 sekuntia. Välittömästi liikuntasuorituksen jälkeen lihakset venytetään oikeaan mittaan ja laukaistaan lihasjännitys pois. Tunti pari liikuntasuorituksen jälkeen on hyvä vielä venytellä.

Venytysperiaatteet:

1. edetään isoista lihaksista pieniin lihaksiin

2. venytetään ensin ojentava lihas ja sitten koukistava vastalihas

Eri venyttelyt:

Varsinainen venyttely, joka kehittää elastisuutta ja poistaa lihaskireyksiä. Venytysmäärät: 2-4 x 30 sek. - 180 sek.

Ennen liikuntasuoritusta. Venytysmäärät: 2-3 x 5-8 sek.

Heti urheilusuorituksen jälkeen venytetään päälihakset oikeaan mittaan 1-2 x 3-5 sek.

Pari tuntia urheilusuorituksen jälkeen varsinaista venyttelyä eli 2-4 x 30 sek. - 90 sek."
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Leena62
God Member
Poissa

Surkoot hevoset, niillä
on suuremmat päät
Vantaa; s.E-P; dg4/02; RRMS
Vastaus #8 - 18.06.2004 - 14:50:46

[quote author=Minninen  link=1087554456/0#4 date=1087557594]Sirdaludia on kyllä kotona, mutta sitä en ole edes kokeillut. Kun aattelin et jos jollain muulla konstilla kuin lääkkeillä...
[/quote]

Niin mäkin ensin ajattelin. Mutta kun lihakset ei relanneet edes yöllä (päin vastoin, taidan kohta tarvita purentakiskon...), aloitin omatoimisen koekaniinitoiminnan että pääsisin vielä omin avuin sieltä sängystä ylös. Ja että jumi häipyis sen verran, että pystyis venyttelemään!
Siirry sivun alkuun

Paljon järkeä me tarvitsemme, ja pisaran hulluutta
elääksemme huomiseen ja huomisen yli. (Lassi Nummi)

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #9 - 18.06.2004 - 16:11:30

Olipa minullakin jalat kuin rautakanget, mutta sitten kun Rebifista eroon pääsin, niin nyt käy jo rouvalta rock and roll Virnistys

Mutta niinhän se on aina, "pikku tauti pikku lääkkeet", oletko huomannut jalkojen jäykkyyden korreloivan pistospäivien kanssa?
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Minninen
Senior Member
Poissa

Pirkanmaa
Vastaus #10 - 18.06.2004 - 21:20:14

Silloin kun aloin pistämään huomasin tosiaan että jalat on aina pistämistä seuraavana päivänä tönköt. Mutta tämä on nyt jotain aivan muuta, siis tönköt ovat mutta kun ei ole enään eroa sillä mikä päivä ja milloin pistänyt.

Tein nyt illalla rauhassa mm. noita Kimmon esimerkki venytyksiä (kiitos Kimmo !) ja myös muita sellaisia omakehitelmiä. Siinä sitten huomasin, että vasen puoli on selvästi enemmän oikeata krampissa. Oikealta puolelta ei ole kuin jalka, vasen on aivan jumissa koko puoli.  Kiristys on kamala, lisäksi kroppa yrittää toimia aivan erilailla kuin mitä käskytän. Esim. venytän jalkoja suoraksi lattialla istuen, kurkottaen sormilla varpaita. Niin jalat aivan väkisin  menee koukkuun,tarvitsisi olla joku tai jokin millä ne jalat pysyis suorassa. Tai kun vain makaa lattialla selällään kädet suorana pään yläpuolella niin vasen puoli hartiasta lantioon ikäänkuin kampeaa irti lattiasta. Sitten venyttelyjen aikana tulee kauheaa vapinaa sekä jalkoihin että vasempaan käteen. Ja nyt venyttelyjen jälkeen vasen puoli on aivan kuin hervoton. Toimii kyllä ja tunteekin, mutta aivan kuin ois kumminkin irronnut  ??? Käsittämätön tunne.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #11 - 18.06.2004 - 21:25:14

Minua fysioterapeutti (joka on liki 30 vuotta enimmäkseen vaan ms-ihmisiä hoidellut) on sillä tavoin opettanut, että venyttää ei saa ollenkaan, jos tulee vapinaa, että vaan sen verran, ettei vapina tule, ja sitten jos vapina alkaa niin rentoutusheti .   Kuulemma se venytysvapina ei ole yhtään hyväksi.

Mutta mehän ollaan kaikki niin erilaisia.   Jotenkin niin kai venytellä tulisi, että sen verran että tuntuu, muttei vielä satu, sitten seuraavana päivänä jo venyy vähän enemmän.  Jotenkin se hermo kai "muistaa" sen vapinavaiheen, ja panee hanttiin.  Mutta voi olla erilaisia tekniikoita, minä nyt vaan teen niinkuin on opetettu (ja hyvältä tuntuu Silmänisku )
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

Jozz
Full Member
Poissa

Vastaus #12 - 18.06.2004 - 22:34:29

Vähän saman tyyppistä oiretta täällä, jalat ollut enemmän ja vähemmän ongelma mäsän alusta asti. Jalkojen särky (vähän niin kuin kasvukivut) oli syy miksi sain rivatril-reseptin, eivät antaneet nukkua öisin. No rivatrin helpotti sen verran, että yö unet on nykyään yhtenäiset, mutta ukko raportoi, että kun yöllä yritän kääntää kylkeä, niin valitan, melkein itken ääneen, kun ei tahdo onnistua. Hassua kyllä, en tähän itse herää. Tapahtunut useamman kerran, eikä tiettävästi liity uniin tms.
Myös salilla olen viimeaikoina huomannut, että kun haluan tulla pois niistä kaikenlaisista reisilaitteista (sisäreidet, ulkoreidet) Täytyy käsin nostaa jalkaa. Normaali oloissa ne eivät niinkään vaivaa, ja juu, kyllä se venyttely auttaa. Jäykkyys ja kipu alkaa tosta lonkkaluiden kohdalta, ja jatkuu ihan varpaisiin saakka. Riippuu vähän päivästä missä tuntuu eniten. Joinakin päivinä kävelyn jälkeen polven ympäristö on pafkana, toisinaan taas autoa ajaessa nilkat kipeytyy (ja en kuuluu siihen autoilija ryhmään joka säätelee nopeutta pumppaamalla kytkintä Juustoinen ).
Etta silleen.
Siirry sivun alkuun

Fysiikan lakien mukaan mehiläisen on mahdotonta lentää, se ei sitä tiedä ja lentää vaan -joku viisas

IP on kirjattu

Jaska_Jokunen
Junior Member
**
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Turu nurkis
Sukupuoli: male
Vastaus #13 - 22.06.2004 - 01:28:49

Tottakai kintut pitää aamulla herätessä suoristaa , ja todella suoraksi.Vasemman "takajalan" uskaltaa suoristaa täysin,mutta oikeeta ei passaa päästää vahingossakaan aivan suoraksi. Ja,jos antaa mennä aivan suoraksi, niin kyllä unet karisee silmistä ja alta aikayksikön! Alkaa niin julmetunmoinen suonenveto! Sen kyllä kummasti muistaa muutaman kerran jälkeen.
En kanssa uskalla oikeen ottaa mitään troppia, koska jäykkä jalkasten kerhossa pystyy paremmin ottaan,ne muutamat askeleet ... Kieli Kieli Kieli
Siirry sivun alkuun

”Jotkut oppivat lukemalla, toiset oppivat muiden virheistä, mutta muutamien täytyy itse päästä pissaamaan sähköpaimenen lankaan.”
— Tom Lundberg

IP on kirjattu

Fanny
God Member
Poissa

Si vis amari, ama.
Helsinki
Vastaus #14 - 22.06.2004 - 10:56:49

Oletko Jaska_Jokunen kokeillut magnesiumia suonenvetoon? Auttaa mulla melko hyvin. Olin viikon ilman ja aamulla venytellessä se suonenveto iski heti.
Siirry sivun alkuun

Dg. v. 2000, Betaferon 2001-2003
Osatyökyvyttömyyseläke v. 2003
Työkyvyttömyyseläke v. 2005

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta