Lisäksi sängyssä kyljen kääntäminen on melkoista ähellystä, käsillä on pakko auttaa kun jalat on lonkista asti aivan töks. Usein yöllä herää siihen kun kääntyminen ei onnistukaan ja sitten kun käsillä punnertaa menee kropan läpi sellainen kipuaalto.
...
ps. onkos tälläiselläkin joku sellainen hieno nimi ? [/quote]
Kerrot justiinsa kuin mun kokemuksia, viimeksi niistä vikisin tuolla:
http://www.mscrossroads.org/cgibin/YaBB.cgi?board=oireet;action=display;num=1087... Aivan hassuissa paikoissa sitä spastisuutta on. Aluksi mullakin takareidet oli tavallisin jännittynyt alue. Nyt on vasen pohje ollut koko aamupäivän niin tiukkana, että jalkateräkin jo turpoaa ja sinertyy. Myös sisäreisissä on heräämisen jälkeen ylösnousua yrittäessä käsittämättömiä äkäisiä pakko-ojennuksia, ottaa kipeetä samalla tavoin kuin liian laaja tai nopea liike juuri ennen revähdystä.
Nyt olen nöyrtynyt ottamaan Sirdaludia joka ilta 4mg. Hieman vähemmillä krampeilla olen selvinnyt ja eilen pääsin ilman keppiä kävelemään suht normaalisti roskikselle ja takas (huimat 50 metriä). Se oli huima saavutus neljättä viikkoa kestäneen jökötyksen jälkeen

Kurjinta tässä on mun mielestä se, että harva hoitohenkilökuntaan kuuluva noteeraa näitä vielä minkäänlaiseksi hälytysmerkiksi. Mulla on epikriiseissä ollut raajojen spastisuus mainittu jo kauan ennen kuin itse tajusin sellaista edes olevan. Samaten epikriiseissä vain todetaan että "porraskävelyssä tarvitsee kaiteen tuen". Paljon olisi voinut olla pelastettavissa, jos jo noiden havaintojen yhteydessä olisi aloitettu täsmäkuntoutus.
[quote author=kimmo link=1087554456/0#2 date=1087556474]Minulla Sirdalud poisti jäykkyyttä mutta poisti samalla jaloista "kontrollin". Minulla lievä jäykkys tukee kävelyä/seisomista ja liika jäykkys pysyy kurissa päivittäisellä liikkumisella ja venyttelyllä. [/quote]
Tuonkin allekirjoitan täysin. En voi ottaa Sirdaludia muuta kuin yöksi. Ja jo puolen tunnin paikoillaanolo (istumatyö) tuo spastisuuden takaisin. On vaan pakko heilua, että taas vertyy. Ja jos aamulla jäisi sängynpohjalle, niin illalla olis varmaan jo rigor mortista vastaavassa tilassa. Liikkeelle vaan, vaikka se alkuun onkin hidasta, kivuliasta ja kankeaa.
Mäkään en tiedä mitä on syvävenytys, paitsi jos kyseessä on Method Putkisto. Niitä mä en jaksa keskittyä oikeaoppisesti tekemään. Venyttelenpähän vain omalla tyylillä, miten sopivalta tuntuu ja mikä laukaisee mitäkin jumia. Jumppapallo ja -keppi sekä kova lattia on apuvälineinä, sekä selkälaudan korvikkeena pyyherulla, lämmitetty kaurapussi tai semmonen pintaverenkierron elvytykseen tarkoitettu puunuppi-suka (tuleepa kevytakupunktiotakin samalla

)