Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Parlamentti on paikka jossa jokainen saa puhua. (parlare, it. puhua)
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Ihmeellinen kutina - ms-oire? (Luettu 21443 kertaa)
Vieras
Vieras

Ihmeellinen kutina - ms-oire?
10.07.2005 - 17:15:45

Hei!

Sain pari kuukautta sitten ms-diagnoosin. Kaikki alkoi jalkojen puutumisella/tuntohäiriöillä. Muita selkeitä oireita ei ole ollut.

Nyt on muutaman viikon ajan kutissut suurinpiirtein navan korkeudella, mutta ainoastaan kehon oikealla puolella. Kutiseva alue on kuin vyö navasta keskelle selkää, ja hyvin kapealla alueella. Alue on kosketusarka. Koskiessa alkaa armoton kutinan sekainen kipu.

Onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia, ja onko siihen mitään helpotusta olemassa? Soitin asiasta ms-hoitajalle, joka sanoi kutinan johtuvan todennäköisesti ms-taudista, mutta mikäli oire jatkuu hellekauden jälkeen olisi hyvä mennä yleislääkärille. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä.

Kutinasta huolimatta toivotaan helteiden jatkuvan  8).
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Terppanen
God Member
Poissa

Sukupuoli: female
Re: Ihmeellinen kutina - ms-oire?
Vastaus #1 - 10.07.2005 - 17:43:57

Minä olen ottanut tuohon kutinaan antihistamiinia, sitä kun sattuu olemaan sekä minun ajoittaisen nokkosrokon että pojan kissa-allergian takia kotona aina. Kutina on tullut jäädäkseen mäsän kera. Joskus kutisee niin maan vietävästi, etten saa yöllä nukuttua ilman allergialääkkeitä. Toisinaan menee kuukausia, ettei kutinaa ole. Nyt kutisee kylkiä ylhäältä ja niskassakin on pientä säpinää. Tuo vannemainen navan seudulla oleva kutina on myös tuttua, samoin poltteleva kutina selässä just siinä kohti ettei ylety raapimaan   Vihainen. Yleensä raavin mahanahkat verille, kun oikein pahaksi äityy. Mitään näkyvää, kuten ihottumaa tai muuta näppylää ei oireissa ole...hermokutinaa, olen antanut sille semmoisen nimen  Silmänisku.
Siirry sivun alkuun

Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!!!!  ... dg 03/03, RR, Ei lääkitystä,  Eläkkeellä, Kunto hyvä, CCSVI-dg 10/10

IP on kirjattu

Ana
Junior Member
**
Poissa

Ehkä huomenna....!
Helsinki
Vastaus #2 - 11.07.2005 - 08:58:59

Kutina on hyvinkin tuttua! Minulla dg alkuvaiheessa kutisi vasen puoli naamasta aivan sietämättömästi ja mistään ei ollut apua eikä kasvoissa näkynyt mitään erikoista. Nytkin välillä on vasemmalla puolella kasvoissa sellainen kutina ettei tiedä onko se kipua vai mitä. Hiukset ei saa ollenkaan koskea vasemmalle puolelle ja tuulella on tosi ärsyttävää kävellä ulkona, saati sitten talvella lumihiutaleet. Hermosäryksi minäkin olen sen  ristinyt ja yrittänyt olla raapimatta ihoa verille.
Siirry sivun alkuun

Ana

IP on kirjattu

Gemini69
YaBB Newbies
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #3 - 11.07.2005 - 11:14:20

En tiedä liittyykö ms-tautiin, mutta kuulostaa vähän vyöruusulta.Sen voi saada jokainen, jolla on ollut joskus vesirokko.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gemini69
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #4 - 11.07.2005 - 11:43:12

...parissa viikossa olisi kyllä ilmestynyt ihottumaakin, joten tuskin se sitten vyöruusua on.Olen pahoillani, jos säikyttelin. Nolostunut
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Vieras
Vieras

Vastaus #5 - 16.07.2005 - 01:51:13

Tervehdys ja kiitos vastauksista!

Kutina edelleen jatkuu, tosin ehkä lievempänä kuin alussa. Kutina vaivaa erityisesti nukkumaan mennessä - ei pysty alkaan nukkumaan kun niin vietävästi kutisee. Antihistamiineja olen kokeillut kolmea erilaista - eivät tehoa minuun, muuten kuin väsyttämällä.

Mun ms-tauti on nyt sitten päättänyt alkaa oirehtia ihan tosissaan; toinen pahenemisvaihe kirjattiin neurologin päätteelle eilen. Oikea jalka alkoi viikko sitten laahata ja vemputtaa oudosti kävellessä  Silmänisku. Jalka tuntuu myös raskaalta, toisaalta lihasvoima heikolta, ja tasapainokin on heikentynyt.

Jalka ei kuitenkaan häiritse menoa pahemmin. Olen vain alkanut miettiä, kun Kelalle on interferoni-hoidosta lähdössä hakemus, onko aiheellista aloittaa hoito jo tässä vaiheessa? Tältä palstalta olen lukenut aikalailla kritiikkiä lääkehoitoa kohtaan. Mitä sanotte, kannattaako näinkin lieviin oireisiin perustuen aloittaa itsensä piikittely vai tyytyä odottelemaan pahempia aikoja? Tuntuu vaikealta päättää, aloittaakko lääkitys mahdollisine sivuoireineen vai katsoa, miten tautini etenee ilman lääkitystä. Tässäpä pohdittavaa... Jos osaatte neuvoa, otan vinkkejä miellelläni vastaan - kiitos.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

elisabet
God Member
Poissa

dg. -99, benigni, lääk.atsatiopriini,
töissä

Vastaus #6 - 16.07.2005 - 15:21:38

[quote author=Vieras  link=1121004945/0#5 date=1121467873] Olen vain alkanut miettiä, kun Kelalle on interferoni-hoidosta lähdössä hakemus, onko aiheellista aloittaa hoito jo tässä vaiheessa? Tältä palstalta olen lukenut aikalailla kritiikkiä lääkehoitoa kohtaan. Mitä sanotte, kannattaako näinkin lieviin oireisiin perustuen aloittaa itsensä piikittely vai tyytyä odottelemaan pahempia aikoja? Tuntuu vaikealta päättää, aloittaakko lääkitys mahdollisine sivuoireineen vai katsoa, miten tautini etenee ilman lääkitystä. Tässäpä pohdittavaa... Jos osaatte neuvoa, otan vinkkejä miellelläni vastaan - kiitos.
[/quote]

joo, mä oon siitä pahimmasta päästä interferonikriitikkoja, mutta kyseisen lääkkeen kohdalla ollaan kyllä yksimielisiä siitä, että se on syytä aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa (jos ylipäätään aikoo aloittaa). niin että nyt tai ei koskaan, jos neuvoja haluat  Silmänisku

eri juttu on, jos saat vasta-ainetestin, josta voidaan ennustaa tautisi eteneminen, mutta käsittääkseni niitä ei vielä tehdä, ainakaan Suomessa. kuten Tupuna tuolla toisessa ketjussa kirjoitti, näiden nykyisten lääkkeiden soveltuvuus selviää vain kantapään kautta, ja ne joille ne sopivat, saavat olla onnellisia.

samaa mieltä olen lopettamisesta. jos itselle alkaa varmistua, että tasaisesti huonommaksi lääkkeen kanssa menee, ei hoitoa kannata jatkaa, vaan riittävän tauon jälkeen kokeilla mahdollisesti jotain muuta.

hankalaa on, mutta täsmälääkkeitä tähän tautiin ei ole, eikä muuhun voi luottaa kuin omaan arvioonsa.

Siirry sivun alkuun

"joka kohdalla on vaikutuksensa, riippumatta siitä, palaako sama tai samanlainen koskaan uudestaan."

IP on kirjattu

LileCa
YaBB Newbies
*
Poissa

HUMAN SACRIFICE
IMATRA
Vastaus #7 - 11.09.2005 - 23:37:15

hermokutina aivan tuttu juttu täällä piäin, se on erittäin häiritsevää kun raapiminen ei auta ja kutina on melkoisen kovaakin Kieli kyllä ne aina miula on pois pikkuhiljaa lähtenyt ja tulleet kyllä takasinkii, miulla kutisee kantapäästä pohkeeseen vasen jalka aika usseesti
Siirry sivun alkuun

Kovin omituinen, kova ja luinen Juustoinen
LileCa  
IP on kirjattu

Islena
Senior Member
Poissa

Kaukaa viisas - läheltä
hyvännäköinen.
Pohojos-Pohojanmaa
Vastaus #8 - 12.09.2005 - 19:48:57

Miehelläni on ms, ja hänellä on kyllä välillä kiusallistakin kutinaa. Yleensä kutina liittyy jollakin tavalla pahenemisvaiheeseen tai siihen, kun oireita on vaan enemmän pinnalla. Yleisimmät kutinapaikat ovat selkä ja päänahka. Silloin mies nukkuu yönsä huonosti (onpa kumma)...

Kerran miehelleni iski mieletön kutina päälle, ilmeisesti Sirdaludin aiheuttamana. Mies kuppasi hereillä lähes koko yön ja raapi itseään mun hiusharjalla niin että selkä oli verijuovilla Kieli
Siirry sivun alkuun

Falling feels like flying - until you hit the ground.

IP on kirjattu

Wish
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 12.09.2005 - 21:19:04

Tuota kutinaa on välillä minullakin, erityisesti jalkapohjaan iskee välillä hillitön kutina, sitä kun on niin vailea raapiakin. Välillä kutiaa oikean käden etusormen ja keskimmäisen sormen väli. Pidän aina perusvoidetta jääkaapissa, auttaa ainakin minulla. Vyöruusu minulla oli talvella ja siinähän ei kannata raapia ettei rakkulat mene rikki ja tulehdu.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #10 - 12.09.2005 - 21:20:25

Ai helkkari, kuulostaa kamalalta... Islena, hanki heti Paralle sellanen saunassa käytettävä selkäharja, jolla voi pahimmat kutinat yöllä rapsuttaa pois! Mulla on niin kuiva iho, että aina joskus kutiaa - ja ai kun tekee eetvarttia saada harjattua...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Islena
Senior Member
Poissa

Kaukaa viisas - läheltä
hyvännäköinen.
Pohojos-Pohojanmaa
Vastaus #11 - 12.09.2005 - 21:23:23

[quote author=Piikki  link=1121004945/0#10 date=1126549225]Ai helkkari, kuulostaa kamalalta... Islena, hanki heti Paralle sellanen saunassa käytettävä selkäharja, jolla voi pahimmat kutinat yöllä rapsuttaa pois! Mulla on niin kuiva iho, että aina joskus kutiaa - ja ai kun tekee eetvarttia saada harjattua... [/quote]
Ripitin miehen aika hyväksi aamulla, kun näin sen selän.  Pyöritä silmiä Tosta raapimisepisodista on kulunut jo pari vuotta, mutta ei tästä ole viikkoakaan kun se nukkui huonosti pari yötä kutinan takia. Meillä on kiva saunaharja nykyään, sillä on hyvä raaputella, vähän pehmeämpi ku hiusharja eikä raavi nahkaa verinaarmuille.
Siirry sivun alkuun

Falling feels like flying - until you hit the ground.

IP on kirjattu

mymmeli
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 13.09.2005 - 13:42:41

En ehtinyt/jaksanut lukea muita vastauksia Nolostunut
Toivottavasti en toista jo moneen kertaan sanottua...

Mulla oli joskus samantyyppista omituista kutinaa eri puolilla kroppaa. Aikaisemmin se oli ollut kovaa kipua, jonka neurologi  maaritteli hermosaryksi. Kysyin liittyko kutina samaan asiaan ja han totesi etta sukua ovat. Siihen ei siis auta mitkaan antihistamiinit, kasittaakseni ainoa mahdollisesti toimiva laake on joku hermosarkyyn tepsiva (ei tavalliset sarkylaakkeet!). Eli valttamatta kysymys ei ole ihon artymisesta tai allergiasta, se voi olla myos hermostollinen juttu. Varsinkin kun nyt ms-taudista puhutaan. Pyöritä silmiä

Se saattaa myos havita ajan mittaan, kuten minulla. vuosiin ei ole tuota oiretta ollut. Joskus on vaan sellaista inhottavaa (ja vahintaankin sekavan kuuloista) kutinaa jota ei pysty paikallistamaan...  Pyöritä silmiä heh. Siis tuntuu etta jalka kutisee niin penteleesti, mutta vaikka kuinka raapii, niin sita paikkaa ei vaan pysty loytamaan. En ole edes yrittanyt tata monelle ihmiselle selittaa, koska se kuulostaa ihan skitsolta! Virnistys

Joskus kasivarressa alkaa kutina (joka on jossain siella syvalla kai??), josta seurauksena on mahtava nykaisy. Kasi siis tempaisee ihan omiaan. Joskus vahan nolo yleisella paikalla, tai vaikka leffateatterissa... mutta onneksi se nykays joskus edes antaa etiaisen, etta  voi muuttaa asentoa sellaiseksi ettei ketaan turpaan veda ilman syyta. Tama ei varsinaisesti ole sita kutinaa mista tuossa ekana mainitsin.

Lyhennettyna: Jotkut kutinat voivat olla hermosaryn kaltaisia. Kysy neurologilta apua, jos se kovasti hairitsee. Minua ainakin hairitsi silloin aikanaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hellu
YaBB Newbies
*
Poissa

Espoo
Vastaus #13 - 26.09.2005 - 15:10:25

Moi kutisijat!
Mulla ei ole mäsää, vaan muita hermoharmeja ja vähän samantyyppistä kutinaoiretta. Yleensä vasen jalka polvesta alaspäin ja vasen käsi olka- tai kyynärpäästä alaspäin. Ärsyttävä syvä kutina, jonka vuoksi välillä on tosi tuskallista esim. istua paikallaan. Joskus tulee hakattua kättä seinään tai purtua, että kipu voittais kutinan.

Helpotusta oon kuitenkin saanut eli todennut hyväksi Ice Power -kylmägeelin.  Se tuo iholle ihanaa pinnallista kihelmöintiä, jolloin se syvä kutina ei tunnu niin pahalta. Haju on tosin melko voimakas... (Pysyypähän nenä auki, kun nukkuu sun vieressä, sanoo mieheni.)  

Toinen lievitys on TNS-sähköhoitolaite.  Elektrodit iholle ja virta päälle.  Sähkön antama värinä peittää  
kutinan ja hoito lievittää myös lihaskramppeja.  Olen ostanut itselleni oman laitteen, mutta jos haluaa ensin kokeilla, niin ainakin Hesalaiset saattaa saada omalääkärin lähetteellä laitteen fysioterapiasta kokeiltavaksi pientä vuokraa vastaan.  Varmistanette ensin neurologiltanne voitteko käyttää ko laitetta...  

Terv. kapinen Hellu

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sami_78
YaBB Newbies
*
Poissa

Kerava
Sukupuoli: male
Vastaus #14 - 27.10.2005 - 10:10:10

Moi kaikille!

Itsellä kutiaa välillä rintakehä aivan älyttömästi. Surullinen  Enpä kyllä tiennyt, että se saattaa johtua mäsästä millään tavalla. Täytyypä ottaa oikein puheeksi lääkärin kanssa seuraavalla kerralla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta