[quote author=Vieras link=1121004945/0#5 date=1121467873] Olen vain alkanut miettiä, kun Kelalle on interferoni-hoidosta lähdössä hakemus, onko aiheellista aloittaa hoito jo tässä vaiheessa? Tältä palstalta olen lukenut aikalailla kritiikkiä lääkehoitoa kohtaan. Mitä sanotte, kannattaako näinkin lieviin oireisiin perustuen aloittaa itsensä piikittely vai tyytyä odottelemaan pahempia aikoja? Tuntuu vaikealta päättää, aloittaakko lääkitys mahdollisine sivuoireineen vai katsoa, miten tautini etenee ilman lääkitystä. Tässäpä pohdittavaa... Jos osaatte neuvoa, otan vinkkejä miellelläni vastaan - kiitos.
[/quote]
joo, mä oon siitä pahimmasta päästä interferonikriitikkoja, mutta kyseisen lääkkeen kohdalla ollaan kyllä yksimielisiä siitä, että se on syytä aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa (jos ylipäätään aikoo aloittaa). niin että nyt tai ei koskaan, jos neuvoja haluat

eri juttu on, jos saat vasta-ainetestin, josta voidaan ennustaa tautisi eteneminen, mutta käsittääkseni niitä ei vielä tehdä, ainakaan Suomessa. kuten Tupuna tuolla toisessa ketjussa kirjoitti, näiden nykyisten lääkkeiden soveltuvuus selviää vain kantapään kautta, ja ne joille ne sopivat, saavat olla onnellisia.
samaa mieltä olen lopettamisesta. jos itselle alkaa varmistua, että tasaisesti huonommaksi lääkkeen kanssa menee, ei hoitoa kannata jatkaa, vaan riittävän tauon jälkeen kokeilla mahdollisesti jotain muuta.
hankalaa on, mutta täsmälääkkeitä tähän tautiin ei ole, eikä muuhun voi luottaa kuin omaan arvioonsa.