Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tervetuloa Parlamenttiin, MS-keskustelupalstalle. Terveisin Aapo Halko
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Työkyvynarviointi (Luettu 18796 kertaa)
-vaaka-
YaBB Newbies
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Työkyvynarviointi
29.12.2005 - 20:40:38

Onko teille kenellekään tehty työkyvynarviointia?  Millainen se on ja mitä se pitää sisällään?  Miten se vaikuttaa tulevaisuudessa työasioihin?  ???
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Puujalka
Full Member
Poissa

Dg 2004 RR, Copa käytössä,
eläkkeellä

Sukupuoli: female
Re: Työkyvynarviointi
Vastaus #1 - 30.12.2005 - 12:00:33

Minä olin elokuussa työkyvynarvioinnissa. Se kesti n.3 tuntia ja sisälsi fysio- ja toimintaterapeuttien testejä. Toimintaterapeutti teetti mm. erilaisia palikkatestejä ym. ja fysioterapeutti teetti erilaisia tasapaino- ym. testejä.
Sain heiltä kummaltakin arvion kirjallisena ja molemmat suosittelivat minulle työkyvyttömyyseläkettä. Myös neurolleni meni samat arviot ja hän kirjoitti B-lausunnon osaeläkettä varten ??? En tiedä mitä se vaikuttaa työssäolemiseen, itse olen työtön.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #2 - 30.12.2005 - 13:10:10

Minulle tehtiin Helsingissä kuntoutusyksikössä työkyvyn arviointi.  Se on sillä lailla masentava kokemus, että oletin selviteltävän mahdollisuuksia uudelleen kouluttautua tai vaihtoehtoisia ammatteja entisellä kokemuksella ja ammattitaidolla.

Siellä sekä fysio- ja toimintaterapeutit löysivät kaiken aikaa uusia vikoja, joiden vuoksi ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin eläkkeelle siirtyminen. Realistina tietysti ymmärsin, etten työnantajana niin perusteellisesti tutkitusti tyhmää töihin ottaisi.

Niinpä sitten eläkeläisenä aloitin ihan uuden uran - ryhdyin kirjailijaksi. Sillä tavoin hyvä juttu, että pienestä asti olin asiasta haaveillut, mutta en rohjennut edes yrittää.  Eihän tällä elä, mutta hauskaa on.

Jos ei ole kovin suuresti harkinnanvaraisten avustusten varassa, pienimuotoista yritystoimintaa voi harjoittaa, vaikka ei oikeisiin töihin enää kelpaakaan.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

kimmo
Ex-jäsen

Vastaus #3 - 30.12.2005 - 13:28:24

great:"pienimuotoista yritystoimintaa voi harjoittaa"

hyyyyyyvin pienimuotoista tai epävirallisesti (pimeenä) vähän suurempaakin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

great_has_been
God Member
Poissa

Ahkeruus kovan onnenkin
voittaa
Helsinki, Kittilä
Vastaus #4 - 30.12.2005 - 13:37:00

Pimeänä en ole yritystoimintaa harjoittanut.
Elmässähän on sellainen dilemma, että jos on tuloja menee veroja.  Minusta on erinomaisen kivaa maksaa veroja, koska se tarkoittaa sitä, että on ollut tuloja.
Toivoisinkin, että saisin maksaa oikein paljon veroja.
Siirry sivun alkuun

RR MS dg 03/99, atyyppinen MS 11/07&&Kokeiltu lääkitys: Rebif 99-02, Imurel 07, ivig 07 tarvittaessa&&Työkyvyttömyyseläkkeellä  99-&&Ei apuvälineitä, kävelymatka 50-500 metriä

IP on kirjattu

kimmo
Ex-jäsen

Vastaus #5 - 30.12.2005 - 14:01:40

[quote author=great  link=1135881638/0#4 date=1135942620]Pimeänä en ole yritystoimintaa harjoittanut.
Elmässähän on sellainen dilemma, että jos on tuloja menee veroja.  Minusta on erinomaisen kivaa maksaa veroja, koska se tarkoittaa sitä, että on ollut tuloja.
Toivoisinkin, että saisin maksaa oikein paljon veroja. [/quote]

Noinhan minäkin ajattelin joskus "oikeasta" mutta sitten tulivat Lipposen huijarihallitukset ja Lex Karpela. Maksan loppuelämäni UMTS-hölmöilyä n100euro/kk, joten ainakin sen verran teen pimeetä työtä kuukaudessa. Karpelan läpiajamalla uudella tekijänoikeuslailla en alennu persettänikään pyyhkimään!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iita
God Member
Poissa

Onnellisuus on pitkälti
oman ajattelusi tulosta...

pohjanmaa
Vastaus #6 - 01.01.2006 - 14:29:01

Missä tällainen työkyvynarviointi tehdään ??? Pitääkö siihen hakeutua itse vai esim. neurologi antaa lähetteen?
Viimeisen shuubin jälkeen annettiin saikun loputtua aika neurologille ja puhuttiin jotain työssä jatkamisen/jaksamisen kartoittamisesta. Saikku loppui eilen ja aika neuron plk:lle on ensi viikolla.
Siirry sivun alkuun

dg 12/02, RR ,R44 vaihdettu Copaan 01/08, tk-eläkkeellä, Iloonen elämä on tervehellistä.  Kyllä mailma opettaa,jonsei muuta niin hiliaa kävelemähän

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #7 - 01.01.2006 - 16:40:59

Hei Iita!
Olen Seinäjoen piiristä. Neurologi ohjasi minut viime vuonna työkyvynarviointiin, kun sairaslomia alkoi tulla niin paljon, etten yrittäjänä selvinnyt täyspäisenä täyspäiväisestä työstä.
Arvio tehtiin neuron osastolla, kuntoutuspuolella, ja se kesti neljä päivää. Se sisälsi toimintaterapeutin, fysioterapeutin, neurologin ja neuropsykologin tutkimukset. Lopuksi oli tiimi, jossa olin itsekin kutsuttuna mukana. Sain jokaisen mielipiteen henkilökohtaisesti.
Ei ollut mukavaa kuulla, missä mennään, mutta ei ole mukavaa sinnitelläkään?
Neurologi laittoi lausunnon suoraan eläkevakuutusyhtiölle.
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

lena
God Member
Poissa

Vastaus #8 - 01.01.2006 - 16:43:45

Iita!
Neurologi kartoitti elämäntilanteeni ja työni. Olen lypsykarjatilan emäntä ja tein mieheni kanssa navettatyöt. Olemme kuuluneet alusta saakka vapaaehtoiseen maatalousyrittäjien työterveyspalveluun. Myös siellä näkyi työkyvyn muutokset.
Neurologin työkyky/kyvyttömyysarvio oli vapaamuotoinen muutaman sivun mittainen kirjoitelma, johon liitettiin neurologin määräämä, keskussairaalan fysioterapeutin temä arviointi. Se tehtiin ennakkoon.
Yliopisto-opinnoistani oli lähes 40 vuotta ja eläkeikä muutenkin lähellä. Kela ja Mela eivät halunneet uudelleen kouluttaa tämän ikäistä, vaikka esitin halukkuuteni.
Neurologin lausunto fyysisen työn sopimattomuudesta on varmasti tärkein asia.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Terppanen
God Member
Poissa

Vastaus #9 - 01.01.2006 - 16:55:52

Minä en ole käynyt missään erillisessä työkykyarvioinnissa vaan yhdessä tuumin neurologin kanssa katsottiin, että jaksaminen on loppu-very *friendly* person. B-lausunto vaan KELAlle/VARMAAN ja tämä päivä on ensimmäinen eläkepäiväni.
Siirry sivun alkuun

Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!!!!  ... dg 03/03, RR, Ei lääkitystä,  Eläkkeellä, Kunto hyvä, CCSVI-dg 10/10

IP on kirjattu

Pia
God Member
Poissa

Mind over matter!
Pohjanmaa
Vastaus #10 - 01.01.2006 - 21:17:11

Riippuu varmaan vähän ammatista. Minulle sanottiin, että ote on tiukentunut: että Eläke-Varman asiantuntijalääkärit voivat ihan näkemättä olla eri mieltä kuin potilaan kauan tuntenut neurologi.
Olisi ollut tarjolla pelkkä yksityisen neurologin lausunto tai keskussairaalan työryhmän arvio. Valitsin jälkimmäisen, vaikka se merkitsi sen viikon ansionmenetystä. Olin niin huolissani siitä, mitä ihmettä minulle tapahtuu kropassani. Tiesin, ettei minusta ole enää kokopäivätyöhön. Koska MS-tauti on etenevä ja parantumaton, olisi varmaan neurologin lausunto riittänyt? Mutta jos haluaa oikeasti tiedon eri osa-alueilta (missä nyt mennään??)  niin kannattaa ehkä mennä työkyvyn laajempaan arvioon, jos sellainen on tarjolla.
Siirry sivun alkuun

dg RR 06/01.  SP-epäily. Kokeiltu beta ja copa. Lääkitys oireenmukainen. Osatyökyvyttömyyseläke 2006. Fysioterapia 45 x v.

IP on kirjattu

arja
Ex-jäsen

Vastaus #11 - 02.01.2006 - 20:10:10

Mä sain osatyökyv.eläkkeen neurologin B-lausunnon perusteella. Asiaa taisi avittaa se, että olin "omalla kustannuksella" kehnyt 3 kk. lyhyempää työviikkoa ja todennut sen auttavan työssäjaksamiseen. Jälkeenpäin olen ajatellut samaa, mitä Pia kirjoitti, että olisi ihan hyvä tietää missä mennään, ja olisi ollut hyvä työkyvyn arvioinnissa käydä, tiedä vaikka olis saanut kokoeläkkeen...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Terppanen
God Member
Poissa

Vastaus #12 - 03.01.2006 - 11:37:19

Minulle ei edes mitään työkykyarviota ehdotettu. Olen siis edellisen kerran ollut ansiotyössä vuonna 1999. Sitten jäin työttömäksi ja koulutin itseni ATK-alan asiantuntijaksi (ohjelmointia, atk-tukihommia, tiedottamista, digitaalista mediaa, multimediaa ym. sälää). Sairastuin opiskeluaikanani, mutta sain kuitenkin vietyä opinnot loppuun. Paremman vaiheen aikana (2004-2005) sitten etsin töitä, mutta lopulta jouduin pitkälle sairauslomalle tammikuussa 2005 ja tämän päätteeksi siis kokoeläkkeelle 1.1. 2006. B-lausunnossa suurin tekijä fatiikki mutta myös kävelymatkan lyheneminen. Eipä hylänneet hakemustani, vaikka ei työkykyarviointia ollutkaan. Mutta tämä vain tietysti minun kokemukseni, toisilla voi olla vaikeampaa saada eläkettä ilman ko. arviointia.
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 03.01.2006 - 12:42:18 Kirjoittaja Terppanen »  

Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin!!!!  ... dg 03/03, RR, Ei lääkitystä,  Eläkkeellä, Kunto hyvä, CCSVI-dg 10/10

IP on kirjattu

luossa
God Member
Poissa

Mikä ei tapa, niin sattuu!

Pirkanmaa
Sukupuoli: male
Vastaus #13 - 03.01.2006 - 12:18:52

Jotain arvioita tehtiin, mutta neurologin ja neuropsykologin lausunnot riitti. Eläke tuli heti. Ja tänään lapuu eläkevakuutusyhtiöstä, ja pieni nousu eläkkeeseen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

iita
God Member
Poissa

Onnellisuus on pitkälti
oman ajattelusi tulosta...

pohjanmaa
Vastaus #14 - 11.01.2006 - 11:26:56

Olin eilen neurologin luona ja sovimme että menen työkyvynarviointiin kevään aikana. Tosin otin asian itse puheeksi,en tiedä olisiko hän laittanut asian vireille muutenkin.
Siirry sivun alkuun

dg 12/02, RR ,R44 vaihdettu Copaan 01/08, tk-eläkkeellä, Iloonen elämä on tervehellistä.  Kyllä mailma opettaa,jonsei muuta niin hiliaa kävelemähän

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta