Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Äänestys Äänestys
Kysymys: Oletko jonkin uskonnollisen yhteisön jäsen?

evankelisluterilainen seurakunta    
  90 (52.0%)
ortodoksiseurakunta    
  8 (4.6%)
katolinen seurakunta    
  2 (1.2%)
helluntailaiseurakunta    
  6 (3.5%)
muu kristillinen yhteisö    
  1 (0.6%)
muslimi    
  0 (0.0%)
muu uskonnollinen yhteisö    
  3 (1.7%)
kirkosta eronnut    
  63 (36.4%)

Äänimäärä: 173
« Tekijä: great_has_been on: 04.03.2008 - 19:36:27 »

Sivu: 1 2 3 4 5
Lähetä aihe Tulosta
Oletko jonkin uskonnollisen yhteisön jäsen? (Luettu 76865 kertaa)
mary
Full Member
Poissa

Pohjois-Savo
Sukupuoli: female
Re: Oletko jonkin uskonnollisen yhteisön jäsen?
Vastaus #15 - 06.03.2008 - 15:42:25

kuulun kirkkoon, mutta mietin usein että miksi. Oma uskoni on monimutkainen juttu enkä lähde sitä täällä kaivelemaan, siihen ei kuitenkaan kuulu mitään mikä pitäisi minut seurakunnan jäsenenä.
Siirry sivun alkuun

dg 12/2006 & betaferon 10/2007 - 02/2009, rebif 1/2015 - 11/2015, tecfidera 1/2016 -

IP on kirjattu

amiel
God Member
Poissa

Havuja, prrkele!   
Rovaniemi
Vastaus #16 - 06.03.2008 - 18:59:23

Tähän on ihan pakko laittaa taas Juicea:

jumala on,
  vaikka ei uskoisi.

Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

Vilkkaat heijasteet-97, eka plakki-98, MS-dg 2006 (hyvänlaatuinen ms-sairaus), ei selkeitä pahenemisia, ei lääkitystä. Kunto hyvä; MS ei näy, mutta tuntuu. Töissä.
Olen puhunut läpiä päähäni.

IP on kirjattu

ragdoll
Full Member
Poissa

Anna kaikkesi, mutta älä
periksi.
Pohjois-Karjala
Vastaus #17 - 06.03.2008 - 20:02:56

Kirkosta eronnut, eihän uskominen katso sitoutumista mihinkään, ja varsinkaan se mihin sitä uskoo  Pyöritä silmiä
Siirry sivun alkuun

diagnoosi 08/97
copa ja rebif22 kokeiltu;ei lääk.
työkyv.eläke 08/08, ei apuväl.

IP on kirjattu

Mikkemarika
Senior Member
Poissa

Tiikerin maailma
Länsi-Vantaa
Vastaus #18 - 07.03.2008 - 19:45:28

luossa kirjoitti on 05.03.2008 - 22:55:54:
Kirkko kun ei usko Raamattuun.

Luossa osui täysin asian ytimeen. Tämän paremmin en olisi itse pystynyt ajatuksiani sanomaan.
Mutta lisäisin tuohon vielä, että kirkko ei myöskään toteuta Raamattuun kirjoitettuja käskyjä ja ohjeita, ei ainakaan kaikkia.

Pidän kyllä oman alueeni kirkosta ja sen työntekijöistä, mutta koko yhteisön tietyistä mielipiteistä en yhtään.
Mutta kun en pääkaupunkiseudulla muuallekaan ole ehtinyt mennä, kun kirkko on ainut lähellä oleva, kävelymatkan päässä ja helppo mennä ja kuitenkin suurin osa opetuksista olen samaa mieltä
Siirry sivun alkuun

...

...
WWW Mikkemarika 303473899 mikkemarika  
IP on kirjattu

elisa
God Member
Poissa

Maailma on ikuinen keinulauta.
- Montaigne
Välisuomi
Vastaus #19 - 08.03.2008 - 10:43:16

Erosimme samaisena kesänä kirkosta, kun pappi oli minut ja mieheni keväällä vihkinyt.

Jumalan sanotaan olevan armollinen teoissaan, en pysty käsittämään sitä sen enempää järjellä kuin tunteellakaan. Ei vaan mene jakeluuni.
Mieheni ja oman sukuni vaiheet ovat kyllä edenneet ilman sen kummempaa varjelusta, asiat ovat jokseenkin menneet päin prinkkalaa liian monessa kohdassa. Tapahtuneet asiat eivät herätä luottamustani, eikä uskoani mihinkään korkeampaan johdatukseen. Jumalan johdatuksen oletetaan kuitenkin yleensä olevan positiivista.  

Yksi lapsistamme on liittynyt ev. lut.- seurakunnan jäseneksi, koska halusi käydä rippikoulun.
15- vuotias, teini- ikäinen, on aikamoisen myllerryksen vallassa. Riitit luovat turvallisuuden tunnetta, kuka sellaista kaipaa.

Pikarippikoulu ja seurakuntaan liittyminen voivat olla vielä kahden muunkin lapsen edessä, riippuu ihan tulevista puolisoista.

En ole lukenut Raamattua läpi, vain sieltä täältä. Mieheni sitä lueskeli jokunen vuosi sitten ja yhdessä ihmettelimme tapahtumien kulkua, meno oli aika hurjaa. Kymmentä käskyä rikottiin tiuhaan tahtiin, semmoinen mielikuva jäi siitä kirjasta.

Onneksi täällä Pohjoismaissa on sananvapaus puhua näistäkin asioista, jopa meillä naisilla.

Siirry sivun alkuun

dg RR 2/05, työkyvyttömyyseläke 5/05 Rebif22 Rebif44

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #20 - 10.03.2008 - 19:28:30

elisa kirjoitti on 08.03.2008 - 10:43:16:
Mieheni sitä [Raamattu] lueskeli jokunen vuosi sitten ja yhdessä ihmettelimme tapahtumien kulkua, meno oli aika hurjaa.

Allekirjoitan. Kyseessä on hurja kirja.

No,  kyllä minä ihmettelen, että mihin kohtaan kirkko ei usko. Eivätkö seurakunnan jäsenet usko samalla tavalla kuin luossa ja Mikkemarika?  Tekö päätätte, mikä on oikeaa uskoa? Miten Raamattua luetaan? Miten sitä TULKITAAN?

Siirry sivun alkuun

Älkää erehtykö luulemaan kuvaa omakseni; kyseessä on esi-isäni.

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #21 - 10.03.2008 - 19:54:16

Hunns kirjoitti on 10.03.2008 - 19:28:30:
elisa kirjoitti on 08.03.2008 - 10:43:16:
Mieheni sitä [Raamattu] lueskeli jokunen vuosi sitten ja yhdessä ihmettelimme tapahtumien kulkua, meno oli aika hurjaa.

Allekirjoitan. Kyseessä on hurja kirja.

OT:
Kari Hotakainen sanoi joskus, että se on käsittämättömän hieno tarina, joka on kirjoitettu käsittämättömän huonosti.

Ja joku muu, että se ei ole mikään faksi taivaasta.

Pidän kovasti näistä määrittelyistä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

ada
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #22 - 11.03.2008 - 07:32:15

Uskon Jumalaan,kuulun kirkkoon enkä koskaan ole kyseenalaistanut
Jumalan olemassaoloa enkä miettinyt MIKSI kuulun kirkkoon.
Itse asiassa olen aikuisella iällä eronnut ev.lut. kirkosta
ja siirtynyt toisen "valtakirkkomme" helmoihin.
Vaikka elämässäni on sattunut todella pahoja asioita,en silti ole
koskaan ajatellut että Jumalaa ei olisi.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Yaana
Senior Member
Poissa

Grow up and Blow away!

Nokia
Vastaus #23 - 14.03.2008 - 11:24:52

Jumalaan uskon ja kirkkoon kuulun.
En ole edes ajatellu erota kirkosta, tää sopii mulle.

Elämää olen ehtiny ajatella ja sitä armoa kun se
joskus minulle, toivon niin, kohdalle osuu.
Aikanaan sairaalassa tätä mietin enemmänkin.
Ja jotenki vakuutuin että helvettiä ei ole muualla kun tässä
ja se armo on sit kun tämä helvetin elämä ensin on ohi.

En kä oo edes masentunu, on siis luvassa jotain parempaa.

Mitä sit raamattu sanoo on varmaan totta, mut silti
Jumala on antanu taidon ja mahdollisuuden myös omaan ajatteluun.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #24 - 14.03.2008 - 13:37:42

Lainaus:
Kari Hotakainen sanoi joskus, että se on käsittämättömän hieno tarina, joka on kirjoitettu käsittämättömän huonosti.

Virnistys

Ei Raamattu ole kirja, vaan se on Kirja. Se on epäyhtenäinen, hajallaan oleva sekasotku, joka totta vie vaatii tulkintaa. Sen teksti on vaan levinnyt kaikkialle, niin politiikkaan kuin kulttuuriinkin., joita voi olla vaikea ymmärtää ilman Raamattua.

Ja asiaan:
Mietin tässä, että jos makaisin sairaalassa ja tietäisin kuolevani, haluaisin luokseni pastorin, en psykologia tms. Painajaismaiseksi tilanne muuttuisi (paitsi että olen kuolemassa), jos paikalle saapuisi neuropsykologi.  Silmänisku

PS Pidän kovsti Hotakaisesta, jonka löysin aikoinaan hänen lastenkirjojensa kautta. Oletkos lukenut Mymskä Sydänkohtauksia?
Siirry sivun alkuun

ms-tauti vuodesta 1992, dg 2003, Copaxone, osatyökyvyttömyyseläkkeellä, keppi, joskus rollaattori

IP on kirjattu

Yaana
Senior Member
Poissa

Grow up and Blow away!

Nokia
Vastaus #25 - 14.03.2008 - 15:53:35

Nii Raamatussa on 66 kirjaa, siis kokoelmateos.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Mymskä
Ex-jäsen

Vastaus #26 - 14.03.2008 - 17:44:21

Hunns kirjoitti on 14.03.2008 - 13:37:42:
Ja asiaan:
Mietin tässä, että jos makaisin sairaalassa ja tietäisin kuolevani, haluaisin luokseni pastorin, en psykologia tms. Painajaismaiseksi tilanne muuttuisi (paitsi että olen kuolemassa), jos paikalle saapuisi neuropsykologi.  Silmänisku

PS Pidän kovsti Hotakaisesta, jonka löysin aikoinaan hänen lastenkirjojensa kautta. Oletkos lukenut Mymskä Sydänkohtauksia?

Minä voisin keskustella papinkin kanssa, mutta vielä mieluummin ottaisin audienssin jonkin filosofin kanssa. Psykologikin kävisi, jos saisin itse valita. (Sori, tämä on minun henk.koht. vitsini, jota kenenkään ei ole tarkoituskaan ymmärtää...)

Kyllä, olen lukenut Hotakaisen koko tuotannon.
Sydänkohtauksia oli hauska, ja oikeastaan tätä keskustelua sivuaisi Iisakin kirkko. Sen takakannessa lukee "Kuoleman jälkeen ei tule mitään. Kaikki ulee ennen sitä".
Pidän kovasti myös Hotakaisen runoista.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Annelis
God Member
Poissa

Ordo ab chao
Etelä-Suomi
Vastaus #27 - 14.03.2008 - 20:45:10

Ja asiaan:

Hmm, jos makaisin sairaalassa ja tietäisin että kuolo korjaa kohta - niin en taatusti haluaisi sitä voivotella KENENKÄÄN kanssa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #28 - 20.03.2008 - 17:47:05

Lainaus:
Ja asiaan:

Minä voisin keskustella papinkin kanssa, mutta vielä mieluummin ottaisin audienssin jonkin filosofin kanssa.

Kyllä, olen lukenut Hotakaisen koko tuotannon.
Sydänkohtauksia oli hauska, ja oikeastaan tätä keskustelua sivuaisi Iisakin kirkko. Sen takakannessa lukee "Kuoleman jälkeen ei tule mitään. Kaikki ulee ennen sitä".
Pidän kovasti myös Hotakaisen runoista.

Mymskä, pisteesi kohosivat silmissäni; tunnet Hotakaisen koko tuotannon. Tilaan itselleni Iisakin kirkon ja luen sen.

Olen joskus messussa istuessani miettinyt, miksi nuo ihmiset haluavat itselleen ikuisen elämän. Eikö pahansuopuudesta ja kaunasta pääseminen olisi hyvä jo tässä elämässä, mitä sitä iankaikkisesti jatkamaan. Sen jälkeen näin unen, heräsin ja halusin tulla kuolemani jälkeen tuulenvireeksi. Jolla ei olisi ihmisen tajuntaa. Päätin kysyä ystäväfyysikolta, mikäli tämä olisi mahdollista. Hän oli sitten Brysselissä johtamassa jotain paneelia, joten en ole saanut vastausta kysymykseeni.

Tahtoisin että kutsumani pastori kuolemani hetkellä olisi mahdollisimman sivistynyt, myös filosofian alalla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hunns
God Member
Poissa

cogito ergo sum
Helsinki
Vastaus #29 - 20.03.2008 - 17:55:44

Annelis kirjoitti on 14.03.2008 - 20:45:10:
Ja asiaan:

Hmm, jos makaisin sairaalassa ja tietäisin että kuolo korjaa kohta - niin en taatusti haluaisi sitä voivotella KENENKÄÄN kanssa.

En minä sitä pastoria sinne voivottelemaan haluaisi, vaan tekemään temput eli siunaamaan minut, piirtämään ristinmerkin otsaani jne. Voisi laulaakin, jos omaa hyvän äänen. Sen jälkeen keskittyisin antamaan hänelle ohjeita, kuinka lähimmäisiäni voisi kohdella kuolemani jälkeen. Hän ei kai kehtaisi kieltäytyä. Sen jälkeen hän voisi poistua, jotta voin rauhassa puhua paikalle tulleiden omaisten ja ystävien kanssa ja heittää lopulta henkeni.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 5
Lähetä aihe Tulosta