Tietäjä
Ex-jäsen
|
On mahdotonta sanoa, johtuuko oireiden helpottuminen siitä, että kannabis poistaa niiden aiheuttajan fyysisellä tasolla, vai sen toiminnallisesta välittömästä vaikutuksesta. Meillä ei myöskään ole tietoa, onko ko henkilön elämässä tapahtunut samaan aikaan muita muutoksia, jotka ovat voineet vaikuttaa asiaan. Jos henkilö on esimerkiksi lopettanut kofeiinin käytön, sillä on huomattavasti suurempi vaikutus keskushermoston sellaisiin toiimintoihin, jotka ovat yhteydessä ms-oireisiin kuin kannabiksella.
Kannabisaktivistilla, tai muuten vaan siihen erityisen suosiollisesti suhtautuvalla ihmisellä, dramaattinen paraneminen voi alkaa laillisen reseptin saamisen jälkeen tuntemattomalla mekanismilla hyvin nopeasti, vaikka he olisivat polttaneet vuosikausia, tai jopa -kymmeniä kaiken aikaa.
Noista tutkimuksista on vaikea sanoa mitään tutustumatta siihen mitä on tutkittu ja miten. Yleensä tutkimustulokseen vaikuttaa enemmän tutkimuksen rahoittaja, kuin varsinainen tieteellinen ajattelu.
Esimerkkinä hiiritutkimus, jossa hiirille aiheutetun geenivaurion seurauksena syntyi ms:ää muistuttavia oireita, joita kofeiiniannostelu ehkäisi. Tätä aasinsiltaahan mainostettiin mediassa siten, että kofeiini suojelee mäsältä.
Toinen esimerkki on suomalainen tilastotutkimus, jossa väitetään, että kahvi suojelee dementialta, vaikka lääketiede tietää sen päivittäiskäytön aiheuttavan sitä. Tiedetään jopa millä mekanismilla se dementia aiheutuu.
Olen tutkinut kannabiksen vaikutusta ahdistuneisuuteen, levottomuuteen, ruokahaluttomuuteen, masennukseen, unihäiriöihin, lihaskireyteen ja kramppeihin, hermovauriosta aiheutuviin neuropatioihin, keskushermoston tilasta aiheutuviin neuropatioihin ja kehon vesitilassa olevien vapaiden neurotoksiinien aiheuttamiin neuropatioihin. Lisäksi olen tutkinut sen vaikutusta psykomotoriseen suorituskykyyn, visuo-spatiaaliseen ajatteluun ja oppimiseen, keskittymiseen ym saman alueen ilmiöihin.
Se, että lääkärit eivät ole suostuneet tutkimaan minua henkilökemioiden, budjettisäästöjen, ammattitaidottomuuden tai pelkän vittuilunhalun takia, ei merkitse sitä, etteikö minulla voisi olla ms, ainakin minulla on ollut siihen erittäin hyvin sopivat oireet. Eihän minulla ole ollut diagnoosia kihtiinkään, kun sitäkään ei ole suostuttu tutkimaan. Täällä se tutkittiin heti, tulin juuri röntgenistä, jolla selvitetään kudosvaurioiden laajuus.
Eilen otettiin alustavat verikokeet munuaistutkimusta varten, jota ei myöskään ole suostuttu tekemään Suomessa. Lääkäri oli hyvin ihmeissään, miten vegetaristilla voi olla virtsan ph 4-6 välillä kun se pitäisi ruokavalion perusteella olla liki 8. Puhumattakaan siitä, mistä ne munuaiskivet voivat tulla kun sapuskasta ei tule virtsahappoja, jotka ovat munuaiskivien rakennusainetta.
Ensi viikolla alkavat neurologiset tutkimukset, koska jalan kihtitoofit ilmeisesti häiritsevät, tai ovat jopa vaurioittaneet alueen hermoja, koska jalkaan on kehittynyt Mortonin neurooman oireet. Tuntuu, kuin jalkaterän alla olisi sukka mytyssä kaiken aikaa ja alue on arka kylmälle ja kovalle alustalle. Tätäkään ei ole suostuttu tutkimaan Suomessa viimeisen 10 vuoden aikana.
ps. Sativan tuoma aktiivisuus on kyllä tuttu. Jos energiaa on hiukankaan jäljellä, olo on niin levoton, että on pakko puuhailla jotain ja silloin saa tehdyksi asioita, jotka ovat kasautuneet. Siivoaminen on kivaa Sativa-paukuissa. Tässä yhteydessä on muistettava, että minkä tahansa kannabislaadun aiheuttama päihtymys voi olla sinänsä hyvin terapeuttinen fyysisestikin, koska se vapauttaa aivoissa runsaasti palkitsevia välittäjäaineita, jotka korjaavat aivokemian epätasapainotiloja. Sama vaikutus voidaan saada aikaan joogallakin, mutta siihen hommaan minä olen liian laiska.
Parhaimmillaan Sativa on seksin suhteen, koska se toimii halukkuuden herättäjänä ja tuntemusten sisäisen kokemisen vahvistajana. Seksin suhteen Indica toimii kyllä periaatteessa samoin, mutta minulle se aiheuttaa eräänlaisen toiminnallisen häiriön seksin aikana. Koska olen taipuvainen filosofointiin, ja Indica on täsmälajike sen taipumuksen vahvistamiseen, saatan saada kesken seksin jonkin idean, jota ryhdyn miettimään, ja unohdan täydellisesti, mitä olin tekemässä. Tämä on aiheuttanut joskus kiusallisia tilanteita.
|