En tiedä onko tästä aiheesta ollut täällä keskustelua, mutta aloitan nyt uuden ketjun, ihan tän uuden alueen kunniaksi. (Kiitos muuten Aapolle hyvästä ideasta kerätä ruokajutut samaan paikkaan!

)
Superfoodit ovat siis näitä eri puolilla maailmaa kasvavia aineita, joilla on korkea ravintoarvo. Koska tuolta linkin takaa on aika helppo käydä lukemassa aiheesta tarkemmin, niin en ala tänne lainailemaan sieltä tekstiä, vaan kirjoitan enemmän omia ajatuksiani.
Maca-jauhetta oon itse kokeillut jonkun verran. Se kyllä piristi ja toi uskomattoman määrän energiaa, mutta oli kyllä aika pahan makuista. Mulla tais muutenkin mennä vähän pieleen ne ensikokeilut, koska mä en mitannut kovin tarkkaan paljonko jauhetta laitoin esim. jugurtin sekaan, eli sitä tais mennä vähän liikaa, ja siitä alkoi tulla sitten mahakipuja. (Saattoi tosin johtua siitä jugurtistakin..) Mutta ehkä jossain vaiheessa kokeilen vielä pienemmillä annoksilla.
Goji-marjoja oon kans syönyt, niistä nyt en osaa sanoa tuntuiko mitään vaikutusta. Maku oli vähän kuin ois rusinoita syönyt.
Raakaa kaakaota oon kokeillut sekä jauheena (tein raakasuklaata sellasen valmispakkauksen avulla, tuli tosi hyvää, vaikka kalliiksi tulikin) ja nibseinä (eli rakeina, joista tein omalla reseptillä uuden satsin raakasuklaata ja ei tullu niin hyvää

). Ilmeisesti jos tykkää suklaasta, niin raa'asta kaakaosta tehty kaakaojuoma/suklaa/smoothie/mikälie on sitten paljon terveellisempää kuin kaupan suklaa.
Hamppu on varmaan parlislaisille tutuin.

Itte oon kokeillut ihan hampunsiemeniä ja sit Finolan hamppuöljyä. Tuolla öljyllä on kyllä ollut hyvä vaikutuksia, olo on pirteämpi ja lihakset ei jumita niin paljoa.
Chlorellasta sanotaan tuolla sivulla näin:
"Chlorellan solu rakentuu kompleksisista polysakkarideista, joiden on todettu stimuloivan interferonien tuotantoa ja omaavan voimakkaita syöpäkasvaimia ehkäiseviä vaikutuksia. Chlorella tukee aivojen ja maksan toimintaa, parantaa ruoansulatusta, auttaa kehon kudosten uudistumisessa ja terveessä painonpudotusprosessissa, vähentää tulehdusta, suojelee säteilyltä, parantaa immuunijärjestelmän toimintaa ja auttaa kehoa poistamaan haitallisia myrkkyjä.
...
Chlorella auttaa myös rakentamaan tuhoutunutta tai vaurioitunutta hermokudosta ja sitä onkin käytetty erityisesti Alzheimerin- ja Parkinsonin tautia sairastavien tukihoidossa.
...
Sekä tieteelliset että kokemusperäiset havainnot raportoivat chlorellan tehokkuuden erilaisten sairauksien ja vaivojen hoidossa. Chlorellaa on käytetty mm.
- Tukemaan useiden syöpätyyppien hoitoa
- Diabeteksen hoitoon
- Painonpudotukseen
- Nivelrikon hoitoon
- Hiivasyndroomaan
- AIDS:iin
- Maksakirroosiin
- Vatsahaavaan
- Hepatiitteihin
- Virus- ja bakteeriperäisiin infektioihin
- Anemiaan
- MS-tautiin
...
Tutkimukset osoittavat chlorellan olevan erityisen hyödyllistä ihmisille, joiden immuunijärjestelmä on huonossa kunnossa esimerkiksi pitkäaikaissairauden tai kemoterapian johdosta. Chlorella nopeuttaa immuunijärjestelmämme tärkeiden valkosolujen palautumista ja rakentumista. Chlorella voi lisätä vastustuskykyä viruksia vastaan ja parantaa elimistön kykyä tappaa bakteereita. Esimerkiksi superoksidi on voimakas ase, jolla valkosolut "pyyhkäisevät" pois bakteereita. Eräässä tutkimuksessa chlorellatiivistettä saaneiden hiirten superoksidi -tasot nousivat 150 % verokkiryhmää korkeammiksi."Onhan se selvää, että jos elämäntavat ei muuten ole kunnossa, eli syö miten sattuu jne, niin ei näillä superfoodeilla paljoa pelasteta. Mutta jos noin muutenkin syö terveellisesti ja pitää itsestään huolta, niin noilla varmasti voi saada aika hyvän boostin oireiden hallintaan. Jokainenhan voi kokeilla itse ja päättää sitten uskooko noiden tehoon vai ei.