Meeri kirjoitti on 28.09.2013 - 11:46:27:Heips! Olen saanut lääkäriltäni ja fyssarilta palautetta, että lihakset tarvii protskua

Paino on ollut laskusuunnassa ja tiedän, että voisin vähän skarpata ruokailun suhteen. Nyt olen alkanut popsimaan välipalaksi enemmän rahka ja raejuustotyyppistä murkinaa, mutta esim. kuntosalin jälkeen (tai ennen) nappaisin yhden proteiinipatukan niin onko teillä jotain vinkkejä protskupatukoista, että mikä ois hyvä ja mielellään mahdollisimman vähän sisältäis kaikenlaista turhaa lisäainetta ym. ? Yleensä kuulen proteiinipatukoista et maistuvat pahalle, mutta itse suklaan ystävänä tykkään suklaa- ja toffeenmakuisista, et ovat ihan jees.
Ei kannata syödä mitään patukoita vaan mieluummin luonnon proteiineja ja mieluusti kasviproteiineja sen takia, miten keho käyttää ne hyväkseen. Merilevää, siemeniä ym. Noita patukoita vastaa jos sotket esim. sesamin siemeniä hunajaan (jos haluaa suklaan makuista siitä niin kaakaojauhetta joukkoon tai esim. marjoja ym.). Siemenet kannattaa muutenkin vetää jollain tehosekoittimella tai vastaavalla niin jauhoksi kun vain saa niin niistä saa tehtyä kaikenlaista ruokaa.
Ihmiselimistössä on n. 100 000 erilaista valkuaisainetta eli proteiinia ja ne toimivat:
-kemiallisten reaktioiden katalysaattorina, jotka lisäävät reaktionopeutta katalysoimalla kemiallisia reaktioita .
-rakennusaineina (solujen sisäinen rakenne muodostuu valkuaisainerihmoista)
-solujen liikuntakyvyn perustana (sekä lihassupistus että muut soluliikkeet perustuvat valkuaisaineisiin, jotka liukuvat toistensa lomaan)
-infektioiden torjujina (vasta-aineet ovat erikoistuneita valkuaisaineita, jotka sitoutuvat viruksiin ja bakteereihin ja tekevät ne vaarattomiksi)
-viestiaineina (monet hormonit, jotka kuljettavat tietoa elimistön eri osien välillä ja välittäjäaineet ovat valkuaisaineita)
-reseptorimolekyyleinä (kaikki hormonien ja välittäjäaineiden reseptorit ovat valkuaisaineita)
-kuljettajamolekyyleinä (monet tärkeät aineet kulkevat elimistössä valkuaisaineisiin sitoutuneina ja niiden kulkeutuminen solukalvon läpi tapahtuu solukalvon kuljettajaproteiininien tai kanavaproteiinien avulla)
(Lähde: Ihmisen fysiologia (Haug, Sand, V. Sjaastad, C. Toverud))