Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Hyväkuntoiset juoskaa III (Luettu 13627 kertaa)
­­Ted
Full Member
Poissa

Sukupuoli: male
Hyväkuntoiset juoskaa III
03.05.2015 - 21:20:46

Eksyin tänne pitkästä aikaa ja selailin nyt huvikseni vanhoja lenkkeilyjuttuja, kun aloitin tämän vuoden alussa lenkkeilyn. Tammikuusta lähtien on mennyt, tunnin sessio juoksumatolla, parina kertana viikossa. Kilometrejä kerralla n. 7-9. Ihan kivalta tuntuu, enkä aio nyt lopettaa. Ennen tätä vuotta, taisin viimeksi vetäistä lenkin 2007 keväällä Maskussa, tosin ihan ulkoilmassa.

Diagnoosi on ja sitä ei pois saa, joten lenkkeilyn lisäksi harjoitan lihaskunnon ylläpitoa, 90 kg penkistä nousi viime vuonna, sata ehkä vielä joskus. "Urheilijahan" ei tervettä päivää näe, joten kaikenlaista pientä vaivaa on ollut, mutta ei mitään ms:än aiheuttamaa.

Kaikille uusille - liikunta tekee hyvää, lääkityksen lisäksi!

https://youtu.be/QgnJ8GpsBG8

Hyväkuntoiset juoskaa II

Hyväkuntoiset juoskaa!
Siirry sivun alkuun

"Potilas on ehkä kenties mahdollisesti saattanut hyötyä lääkityksestä."

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Re: Hyväkuntoiset juoskaa III
Vastaus #1 - 03.05.2015 - 22:11:16

Olin lukioaikoina kova juoksemaan ja harrastus jatkui sen jälkeenkin. Harrastin kyllä silloin myös kuntosaliakin.

Viimeisin kuukauden putki juoksemisessa oli ennen joulua ja nyt sitten ollaan huhtikuusta lähtien Mäsän pauloissa. Olen kyllä tehnyt pitkiä kävelylenkkejä joka päivä ja muutenkin tulee käveltyä paljon, mutta säästän itseäni vielä sen juoksuharrastuksen aloittamiseen uudelleen.

Ehdottomasti kuitenkin liikunta kannattaa hyväkuntoisilla MS-potilailla, sillä se lisää varmasti sekä henkistä ja myös fyysistäkin hyvinvointia. Voi toimia myös stressin poistossa.

Ajattelin kuitenkin että keskityn liikunnalliseen harjoitteluun sitten kaikkein eniten kun saan lääkityksen aloitettua. Jospa se laskisi hieman näitä eniten päällä olevia oireita, niin jaksaisi sitten entistä enemmän porhaltaa eteenpäin.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #2 - 04.05.2015 - 07:01:29

Mä oon hyvässä kunnossa, siis ms huomioiden, muuten tämmönen ylipainoinen sohvaperuna. Olen käynyt kuntosalilla muutaman vuoden ja se tuntuu hyvältä. Ms on mulla pääasiassa vaikuttanut tasapainoon ja rakkoon. Jalat oli jossain vaiheessa tosi huonona ja siitä saattoi jäädä osittain henkinenkin tasapaino-ongelma. Mut juosta mä en enää osaa. Bussiin juokseminenkin pelottaa. Tuntuu koko ajan että kaadun. En mä varmasti pitkään jaksaisikaan juosta enkä oo koskaan juossut mitenkään paljon, mut nyt mä en siis enää osaa. Onko oikeesti fyysinen vai enemmän henkinen ongelma, sitä en osaa sanoo.
Siirry sivun alkuun

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #3 - 04.05.2015 - 07:20:43

Lisään vielä, että mun ongelma on siis etten osaa oikein nostaa jalkoja. Varsinkin oikea jalka ottaa usein maahan kiinni kävellessä. Pienetkin epätasaisuuden ja kynnykset on vaaran paikkoja. Oikea kenkä on kärjestä aina ihan kulunut. Se siis pelottaa juostessa. Tuntuu myös että jalat on "solmussa" eli ne ei tee ihan sitä mitä pitäis. Mun juokseminen on varmaan tosi tyhmän näköistäkin (millä ei tietenkään oo mitään väliä, mut kertoo siitä miltä mun juokseminen tuntuu).
Siirry sivun alkuun

proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Sukupuoli: female
Vastaus #4 - 04.05.2015 - 10:22:50

Pystyn kävelemään. Jaloissani ei ole ongelmia, mutta juoksemisen kyllä unohdan heti. En etsi ongelmia. Hymiö
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Caroline80
God Member
Poissa

I Love YaBB 2!
Kaarina
Vastaus #5 - 04.05.2015 - 16:23:42

Punapää kirjoitti on 04.05.2015 - 07:20:43:
Lisään vielä, että mun ongelma on siis etten osaa oikein nostaa jalkoja. Varsinkin oikea jalka ottaa usein maahan kiinni kävellessä.  

Mulla on samantapaista "ongelmaa" vasemmalla puolella. Diagnoosivaiheessa tuntui, että jalka liimautuu lattiaan kiinni. Kävelen kuitenkin korkokengät jaloissani. Kun puhuin jalan liimautumisesta lattiaan, lääkäri oivalsi, että minulla totta tosiaan on MS-tauti. Kävelen niin hyvin kuin pystyn ja yritän unohtaa ongelmani
Siirry sivun alkuun

Carpe diem, quam minimum credula postero. ”Tartu päivään, älä luota huomiseen.” Hymiö

IP on kirjattu

Punapää
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 04.05.2015 - 17:46:43

Caroline80 kirjoitti on 04.05.2015 - 16:23:42:
Punapää kirjoitti on 04.05.2015 - 07:20:43:
Lisään vielä, että mun ongelma on siis etten osaa oikein nostaa jalkoja. Varsinkin oikea jalka ottaa usein maahan kiinni kävellessä.  

Mulla on samantapaista "ongelmaa" vasemmalla puolella. Diagnoosivaiheessa tuntui, että jalka liimautuu lattiaan kiinni. Kävelen kuitenkin korkokengät jaloissani. Kun puhuin jalan liimautumisesta lattiaan, lääkäri oivalsi, että minulla totta tosiaan on MS-tauti. Kävelen niin hyvin kuin pystyn ja yritän unohtaa ongelmani

Oi korkokengät. Se olisi ihanaa mutta mahdotonta. Sen lisäksi etten pysy koroilla pystyssä, ei mun jalat kanna jos korkoa on parikin senttiä. Pohkeet ja etureidet vaan lopettaa yhteistyön ja jalat pettää.
Siirry sivun alkuun

proktiitti toukokuu -12

IP on kirjattu

Hartti
Senior Member
Poissa

Urbaani MS-ilmentymä
Helsinki
Vastaus #7 - 26.05.2015 - 19:09:38

Nyt ovat olleet säät ainakin viime viikkoina melkolailla kohdillaan juoksenteluun. Kieltämättä vettä on välillä sadellut, mutta kyllä se vaan on juoksu kulkenut kaikesta huolimatta.

Tällä hetkellä juoksen 3-4 kertaa viikossa ja aiemmin ennen diagnoosia ihan päivittäinkin. Äkkiä ne kilot vaan karisevat ja kunto nousee.

Tähän otetaan mukaan vielä pyöräily varmaan nyt alkavalla kesälomalla.
Siirry sivun alkuun

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
IP on kirjattu

merikihu
God Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 03.06.2015 - 19:38:12

Nyt on uusi lääkitys sen verran tasapainoisessa tilanteessa, että voisi aloittaa säännöllisen liikunnan taas. Viimeinen vuosi on ollut oikeastaan kaikenlaista pientä kremppaa/oiretta, että liikunta on jäänyt arkipuuhastelun tasolle. Sauvakävelyllä + kuntosalilla voisi aloittaa ja toivottavasti pian jaksaa juostakin.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

RR-MS-diagnoosi 11/2009, Betaferon 1/2010 - 4/2015, Tecfidera 4/2015 -

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta