Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
Silmäkipua ja muita silmäoireita (Luettu 31138 kertaa)
Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Sukupuoli: female
Silmäkipua ja muita silmäoireita
10.08.2005 - 10:20:05

Otsikko alunperin: Simäkipua

Hei!

Ensimmäisen ylöskirjatun MS-oireen aikaan vuodenvaihteessa mulla oli myös silmäkipua. Katseen kohdistaminen oli välillä myös vaikeaa, ja tuntui (ja varmaan näyttikin), että silmät menee kieroon.

Nyt on taasen hetken aikaa ollut oikea silmä outo. Liikutteluarkuutta, kipua silmän takana. Eilen illalla piti tv:tä katsellessa myös "selvitellä" oikeaa silmää, että näki kunnolla (tuntui, että oikeassa silmässä olisi ollut paljon rähmää tai jotain, joka vaikeutti näköä). Näkö selveni kyllä kun räpytteli tarpeeksi  Hymiö.

Eniten mua hämää toi vihlova kipuilu liikutellessa. Sehän voi toki olla jotain muutakin mutta mielessä on käynyt, olisiko alkavaa näköhermontulehdusta? Vai olisiko "vain" muuta MS-oireilua?

Kiitos!

Nimim. MS-epäilyn alainen
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 13.02.2006 - 21:04:18 Kirjoittaja mod1 »  

***MS-epäily 2004, diagnoosi 06/2009, Copaxone 01/2010, töissä***

IP on kirjattu

sippe
Full Member
Poissa

HAPPY MOTHER!
Äänekoski
Re: Silmäkipua
Vastaus #1 - 10.08.2005 - 12:02:42

Hei Sea!
Mene ihmeessä lääkäriin, joka laittaa sut neuronpolille ja sit silmäpolille!
Kyllä oireet vaikuttaa ihan näköhermontulehdukselta, mutta yhellä mun kaverilla oli näköhermontulehdus 3 kertaa, mutta sillä todettiin Chronin-tauti (sellane suolistosairaus). Joten älä tee ite diagnoosia, vaan anna lääkäreiden se tehä! Tarvitaan paljon tutkimuksia yms. Ei täällä kukaan ammattilainen?, vaikka mäsäläisiä ollaan...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Vastaus #2 - 10.08.2005 - 13:47:53

Hei!

Joo, en toki diagnoosia itse tee  Hymiö. Olen jo OYS:n neuron polin asiakas, magneettikuvista löytyi plakkeja yli 20 tammikuussa. Eli vahvan MS-epäilyksen alainen olen (puolen pään turruuden vuoksi lääkäriin vuodenvaihteessa hakeuduin). Kontrollikäynti neuron polille on nyt syksyllä.

Mulla ei vaan ole koskaan tainnut olla näköhermontulehdusta, joten siksi kyselin, josko oirekuva sopisi siihen. Pitää mennä juu lääkäriin jos silmä ei tästä asetu.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gemini69
YaBB Newbies
*
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Vastaus #3 - 10.08.2005 - 15:21:19

Hei Sea!

Mullakin oli samanlaisia tuntemuksia, kun näköhermontulehdukseni alkoi.Erityisesti silmän liikuttaminen sivusuunnassa vihlaisi ikävästi.Vasemmalle yläkulmaan katsominen sattui erityisesti.Ensituntemuksista kesti vain alle viikko, kun näkökenttä sumentui kokonaan.Vähän niin  kuin esirippu olisi laskettu hidastetusti n.viiden päivän aikana.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

sippe
Full Member
Poissa

HAPPY MOTHER!
Äänekoski
Vastaus #4 - 10.08.2005 - 15:44:59

Sori, mä en tiennyt, että oot käyny päänkuvauksissa  Epävarma Joo, näköhermontulehdus on mullakin ollu ainakin 2 kertaa, tosi veemäinen se on  Epävarma

Eka kerralla mäkin olin arvausten lomassa 12 vuotta sitten ja toisella kerrala diagnoosi oli varma ja sain kortisonipulssin! Auttoi särkyihin ja näön hämärtymiseen.. Hyvä, niin koska näköelin aika tärkeä!!
Mutta kun tuli jatkuvia kaksoiskuvia, niin sitä ihminen jotenkin osaa ottaa toisen aistin käyttön, tarkoitann siis kuuloa!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Vastaus #5 - 11.08.2005 - 12:19:56

Hei vaan!

Juu, ei mitään Sippe, en ole kovin aktiivinen kirjoittelija ollut täällä, lukenut viestejä sitäkin enemmän  Silmänisku.

Gemini69 - tuntemukset on just noin kuin kerroit, sivusuunnassa (varsinkin oikealle) käy kipeää, samoin ylöspäin katsominen ja vasemmalle yläkulmaan  Epävarma. Näkyyköhän mahdollinen näköhermontulehdus jo nyt vai pitääkö odottaa tuleeko varsinaisia näköhäiriöitä, hämärtymistä, kaksoiskuvia?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Piikki
Ex-jäsen

Vastaus #6 - 11.08.2005 - 13:24:18

Kyllä se nyt Sea on niin, että lääkärille on mentävä - voit mennä nyt jo eikä yhtään kannata odotella lisää vaivoja. Näköhermontulehdukselta tuo kuulostaa hyvin vahvasti, mulla on ollut aivan samanlaisia oireita muinoin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Vastaus #7 - 11.08.2005 - 14:31:34

Hei!

Soitin neuron polille ja MS-hoitaja kertoi (konsultoituaan neurologia), että vielä ei tehdä mitään. Ensi ti/ke soitan takaisin polille mikäli kipuilu ei ole laantunut. Tai toki aikaisimminkin, jos näön hämärtymistä, kaksoiskuvia tms. ilmenee. Näin siis eteenpäin. Jospa tämä olisikin vain jotain lomalta töihinpaluukipuilua  Hymiö.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
Ex-jäsen

Vastaus #8 - 11.08.2005 - 14:34:07

Näköhermontulehduksessa on sellanen positiivinen piirre, että kortisonin hoitovaste on kaikkein parhain. Näin on kerrottu ja näin se on empiriisillä kokemuksillakin todennettu. On ohjeistettu, että mitä nopeammin tippaan o-neuriitin aikana sitä parempi.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kimmo
Ex-jäsen

Vastaus #9 - 11.08.2005 - 15:01:59

Pulssit eivät ole koskaan vaikuttaneet  näkökykyyni.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Gemini69
YaBB Newbies
*
Poissa

Vastaus #10 - 11.08.2005 - 16:22:41

Siitähän se näköhermontulehdus just onkin hassu, että sitä ei lääkäri pysty "näkemään".Mun lääkäri sanoikin, että "potilas ei näe mitään, eikä lääkäri näe mitään".Sitä vaan tutkitaan oireita jne.Silmä näyttää tutkittaessa normaalilta.Ai olihan mulla sellainen hassu juttu, että pupilleihin valoa näytettäessä, sairaan silmän pupilli supistui ensin, mutta laajeni heti takaisin.Kun taas terveen silmän pupilli pysyi supistuneena.

En nähnyt kaksoiskuvia ollenkaan.Näkö vain sumentui.Vähän niinkuin olisi katsonut sumun tai muovikalvon läpi.Valoa siis näkyi!Olisin mennyt aikaisemmin pulssiin, jos olisin ymmärtänyt, että se vaikuttaa paremmin aikaisessa vaiheessa.Sain pulssin siis viikko siitä, kun näkö oli jo hävinnyt kokonaan silmästä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Lissu
Full Member
Poissa

Vastaus #11 - 11.08.2005 - 16:25:22

Ei minullakaan pulssi vaikuttanut näkööni, tosin en tiedä oliko silloin edes kyseessä näköhermon tulehdus ( ei tutkittu sitä silloin).  Huimaukseeni kyllä auttoi.

Ajoittainen silmäkipu voi johtua myös silmien väsymisestä.  Ainakin minulla, kun on ja pysyy tuo haritus.  Silmät vaan yksinkertaisesti väsyvät, kun eivät pelaa  yhteen. 8)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Wish
Ex-jäsen

Vastaus #12 - 17.08.2005 - 20:56:13

Minulla tuntuu silmän takana melkeinpä joka päivä kipua. Olen myös huomannut ettei ylös oikealle katsominen tunnu onnistuvan enää ollenkaan. En paljon pysty enää ajamaan autoa kun tuntuu ettei yksinkertaisesti nää oikealle tarpeeksi. Oisko silmäjumpasta apua.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sea
Junior Member
**
Poissa

Oulu
Vastaus #13 - 18.08.2005 - 09:29:24

Hei!

Alkuvuodesta kävin silmälääkärissä ja kerroin mm. vaikeudesta kohdistaa katse ja tunteesta, että silmät menee kieroon. Silmälääkäri totesi, että silmät eivät toimi hyvin yhteen, koska silmälihakset eivät ole yhtä vahvat. Neuvoi jumppaamaan silmiä siten, että ojennetaan käsi suoraan eteenpäin kynää pidelleen ja tuodaan kynä sitten nenään kiinni, ojennetaan käsi  jälleen suoraksi. Silmillä tuijotetaan koko ajan kynän kärkeen. Tätä 20 kertaa illassa. Auttoi mulla kyllä tuohon katseen kohdistamisongelmaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

laiskiainen
YaBB Newbies
*
Poissa

Kipuilen, siis olen.
Espoo
Vastaus #14 - 21.08.2005 - 19:38:42

Mahtaako näköhermotulehdukseen kuulua sellainen oire, että kun esim. käden heilauttaa silmien editse, sen liikerata jää näkyviin, vähän kuin jossain sarjakuvassa?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta