Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Tietoa, tukea, tuttuja.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta
B6 auttaa ahdistukseen ja aivosumuun/fatiikkiin (Luettu 21996 kertaa)
ms+pot
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Keski-Suomi
Sukupuoli: male
B6 auttaa ahdistukseen ja aivosumuun/fatiikkiin
25.08.2011 - 10:36:08

(koko otsikko olisi ollut B6-vitamiini auttaa minulla ahdistukseen ja aivosumuun/fatiikkiin, mutta ei mahtunut)

Outo B6-vitamiinin puutos/lisääntynyt tarve?

Mietin laitanko tämän Ravintolisät jonoon! tai johonkin muuhun lisäravinneketjuun, mutta päätin tehdä tästä oman ketjun, kun on sen verran erikoinen juttu. Lisäksi mietin alueiden Oireiden hallinta ja Lääkitys välillä, mutta tällä alueella oli jo noita lisäravinneketjuja niin valitsin tämän. Mietin myös postitanko tätä ollenkaan - voi olla, että tämä koskettaa vain minua, mutta voi myös olla, että samaa ongelmaa löytyy muiltakin. Itsekään en oikein vielä tiedä, mitä tästä ajattelisi...

Ravintolisät jonoon! -ketjussa joitain viikkoja sitten Agazere kertoi syövänsä Trineurin-nimistä B-vitamiinivalmistetta, joka auttoi mielialoihinkin. Olin kovin ahdistunut tuolloin, vatsa oli yhä sekaisin venlafaksiinin jäljiltä, keuhkoihin oli tullut limainen sitkeä tauti ja kuntoilua joutui vähentämään, ja masennus oli edelleen paha. Ahdistus ja masennus oli sitä luokkaa, että ajattelin että en enää jaksa ja parempi olisi kuolla. Trineurinia saa apteekista ilman reseptiä ja ajattelin, että en paljoa häviä, jos kokeilen sitä.

Söin ensimmäisen Trineurinin iltapäivällä ja tyypillisesti unohdin melkein heti, että olin sen ottanutkaan. Loppupäivän kuitenkin hieman ihmettelin, kun viikkoja jatkunut ahdistus oli helpottanut ja koko kesän jatkunutta pahaa aivosumua iltapäivän kognitiivisen fatiikin yhteydessä ei ollutkaan, tai ainakin se oli reilusti vähentynyt.

Seuraavana päivänä muistin useamman vuoden takaa merkillisen jutun. Hankalan avioeron jälkeen olin pari vuotta masennuksen lisäksi erittäin ahdistunut. Kokeilin monenlaista, lääkkeiden jälkeen erilaisia lisäravinteitakin. Vihdoin löytyi toimiva apu: kun söin 300mg Heksavit B6-tabletin (ei enää markkinoilla), ahdistus helpotti. Se ei kuitenkaan helpottanut koko päiväksi, vaan jouduin syömään tuollaisen mega-annoksen pari kertaa päivässä. Söin jonkin aikaa (joitain kuukausia) tuollaista suurta annosta, sitten lopetin ja ahdistus pysyi poissa. Jotenkin arkistoin asian muistiini vain jonkinlaisena ei-tärkeänä tilapäisenä häiriönä.

Takaisin nykyhetkeen. Olen syönyt pitkään joka päivä B-50 b-monivitamiinia, jossa on 50mg B6, mutta se ei ole ilmeisesti riittänyt "koko päiväksi" tänä kesänä, vaikka normaali saantitarve on vain pari milligrammaa vuorokaudessa. Trineurinissa B6:tta on 250mg. Ensimmäisen Trineurinin jälkeen suuntasin apteekkiin, ja ostin vahvinta B6:tta, mitä löytyi: Vita-B6, 200mg. Kun syön/söin noita pari päivässä, olo on huomattavasti parempi. Ja auttaa/auttoi fatiikkiinkin aivosumun osalta, eli ehkä se pahin terä fatiikilta lähti pois.

Hymiö

B6:n puutokset ovat kuulemma harvinaisia. Mutta B6 tarve voi lisääntyä mm. (luettelen ne, mitä luultavasti toteutuu itsellä) stressin yhteydessä, tulehduksien yhteydessä (flunssaa, ehkä joku vatsapöpö, krooninen keskushermostotulehdus), vatsaongelmien yhteydessä (imeytymishäiriöt), kroonisten sairauksien yhteydessä (MS), lisääntyneen proteiininsaannin yhteydessä (kuntoillessa lisäproteiinia). Lisäksi voi olla perinnöllistä vaihtelua mm. imeytymisessä ja B6:n eri muotojen fosforylaatiossa ja fosfaattimuotojen pyridoksamiinifosfaatin sekä pyridoksiinifosfaatin muunnoksessa B6:n biologisesti aktiiviseen muotoon pyridoksaali-5-fosfaatti (P5P). Noissa muunnoksissa voi olla entsyymien määristä/eroista johtuen yli satakertaisia perinnöllisiä eroja.

Äitini kuulemma syö päivittäin vahvaa B6-vitamiinia, koska on huomannut sen auttavan masennukseen ja ahdistukseen. Perinnöllistä taipumusta suurempaan tarpeeseen voisi siis olla.

Jos B6-vitamiinia syö pyridoksiinimuodossa pitkään, viikkoja tai kuukausia, suuria annoksia (yli 100-500mg/pv, lähteestä riippuen), voi ääreishermostoon tulla ongelmia, jotka tavallisesti korjaantuvat nopeasti B6 syönnin lopettamisen jälkeen. Tästä johtuen parin viikon B6 syömisen jälkeen syön nyt varmuuden vuoksi (kohtuullisen B6-annoksen lisäksi) vitamiinia P5P-muodossa, jonka ei tiedetä aiheuttavan ongelmia isoillakaan annoksilla.

B6:n aktiivisen muodon P5P:n puutos vaikuttaa elimistössä mielialan lisäksi todella moneen asiaan, ravinteiden imeytymisestä lähtien. Puutos aiheuttaa monenlaisia oireita, joita minulla kyllä on riittänyt. Puutos voi aiheuttaa myös neurologisia oireita ja jopa aiheuttaa plakkeja aivoihin. Sinkin imeytyminen häiriintyy, ja sinkin puutos voi aiheuttaa myös neurologisia oireita ja mm. valkoisia läikkiä kynsiin.

Tällainen puutos ja lisääntynyt tarve on luultavasti harvinainen (ainakin terveillä...). Älkää syökö pitkään mega-annoksia B6-vitamiinia ilman, että tiedätte riskit. Lyhyen aikaa voi syödä isompia annoksia, mutta jos ensimmäinen 200-250mg annos ei tunnu vaikuttavan oloon mitenkään, luultavasti ei vitamiinista ole silloin puutetta eikä sen ylimääräisestä syömisestä ole hyötyä. Normaali saanti/tarve on noin 2mg/pv ja sen saa tavallisesti ravinnosta.

Minulla siis 50mg B6 ei ilmeisesti riittänyt kovassa stressissä ja vatsan mentyä vesiripulille. Uskon aiemman B6-kokemuksen perusteella lisääntyneen tarpeen vähenevän ajan mittaan, kun syön riittävästi B6:tta ja/tai P5P:tä lisäravinteena, vaikkei B6 vesiliukoisena olekaan elimistöön varastoituva vitamiini. Aion kuitenkin syödä sitä nyt enemmän (P5P-muodossa) hieman pidemmän aikaa, ja katsoa, saisinko siitä jotain lisähyötyä välittömien fatiikki- ja ahdistusvaikutusten lisäksi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B6
Siirry sivun alkuun

Käytössä Bediol- ja Bedrocan-lääkekannabis
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Re: B6 auttaa ahdistukseen ja aivosumuun/fatiikkiin
Vastaus #1 - 25.08.2011 - 12:27:38

Olipa tarkka selostus. Kiitos siitä.

Innostuin B6:sta juurikin Agazeren vinkin perusteella. Tosin huomasin, että mulla menee jo nyt päivittäin B-complexin muodossa 100 mg. Hankin vielä lisäravinteeksi pelkkää B6-vitskua ja kokeilin ottaa sitä lisäksi 100 mg. En saanut sillä annostuksella (200 mg) apua ahdistukseen enkä muutenkaan mielialaan. Ehkä siis uskallan kokeilla suurempaakin annostusta, mutta jos tuolla jo pitäisi jotakin huomata, niin sitten minulla ei ole siitä vajetta, kun en kokenut saavani apua. Tai sitten saan apua jo 100 mg:sta enkä huomannut muutosta, kun nostin annostusta.

Yhtä kaikki. Saatan vielä kokeilla hieman isompaa annostusta jonkin aikaa. Toisaalta en ole varma onko se juuri nyt aiheellista, kun odottelen Voxran annostuksen nostamisen vaikutuksia. Voi mennä sekaisin, mikä vaikutus tulee mistäkin.
Siirry sivun alkuun

Jotain ihan muuta: Miia's Workshop of Moments

IP on kirjattu

ms+pot
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Keski-Suomi
Sukupuoli: male
Vastaus #2 - 26.08.2011 - 08:24:05

B6:n puutos haittaa myös immuunijärjestelmän toimintaa... Tiedä vaikka oma tautini olisi villiintynyt sen vuoksi...

Unohtui vielä ensimmäisessä postissani kiittää Milenaa ja Agazerea B6-vitamiinikeskusteluista, joiden pohjalta päädyin B6:tta taas kokeilemaan. Ennen B6:n aloitusta olin valmis luovuttamaan, fatiikki, masennus ja ahdistus olivat melkein vieneet voiton. Oloni parani heti B6 aloituksen jälkeen, ero voinnissa ennen ja jälkeen on ollut kuin yöllä ja päivällä. Nyt jaksaa taas elää. Suuri kiitos.
Siirry sivun alkuun

Käytössä Bediol- ja Bedrocan-lääkekannabis
IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #3 - 26.08.2011 - 08:41:33

Voi kuinka hienoa kuulla, että tästä runsaasta turinastani täällä palstalla on jollekin ollut noin konkreettista hyötyä. Eikä sun sitä kiitellä tarvi, itse jakelet vinkkejä yhtenään meille muille.

Masentavaa on, että sinäkin jouduit itse keksimään lääkityksesi. Ei ilmeisesti psykiatrikaan olisi keksinyt vastaavaa. Lääkkeitä ne tuuppaa potilaalle eikä osaa suositella vitamiineja. Onneksi sulla oli jaksamista asian selvittämiseksi ja aloit taas tervehtyä.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sinnocence
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Sukupuoli: female
Vastaus #4 - 31.08.2011 - 12:24:32

Lisäisin otsikkoon vielä MYÖS PANIIKKIHÄIRIÖOIREILUUN. Ai niin ja MINULLA.  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Dg 02/2010, Tysabri 02/2010. Tauotettu 05/2011 raskauden vuoksi. Synnytys 02/2012. Tysabrin uudelleenaloitus 04/2012.

http://sinnocencedreams.blogspot.com/

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #5 - 31.08.2011 - 12:30:55

Sinnocence kirjoitti on 31.08.2011 - 12:24:32:
Lisäisin otsikkoon vielä MYÖS PANIIKKIHÄIRIÖOIREILUUN. Ai niin ja MINULLA.  Hymiö

Saat apua paniikkiin. Millaista annostusta käytät?
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sinnocence
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #6 - 31.08.2011 - 13:12:42

Tällä hetkellä käyttämässäni Mega B -tabletissa on itsessään 2,2mg (157% päivän tarpeesta) ja lisäksi otan B6 päälle 2mg. Eli mun auttamattoman huonolla matikkapäällä siis 4,2mg päivässä? Se wörkkii tällä hetkellä. Sen jälkeen kun aloin ottaan tuota B6:sta en ole kertaakaan saanut paniikkihäiriötyyppistä oireilua.

Niin ja vinkki tähän bee kutoseen tuli hermoratahierojalta.
Siirry sivun alkuun

Dg 02/2010, Tysabri 02/2010. Tauotettu 05/2011 raskauden vuoksi. Synnytys 02/2012. Tysabrin uudelleenaloitus 04/2012.

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #7 - 31.08.2011 - 13:33:02

Saatko sä neljällä milligrammalla apua??   Pelästynyt

B complexissa tosiaan on 100 mg. Hermoratahieroja näyttää suosittelevan tätä kaikille, mullekin. Käydäänköhän me samalla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #8 - 31.08.2011 - 14:37:12

Sanoisin melkein samaa ku Milenakin, eli kiva että meiän kirjottelusta on ollut apua, ja tosiaan on sunkin kirjotuksista ollut paljon hyötyä. (Luin joskus kesällä sun vanhan blogin läpi kokonaan, ja sain älyttömän paljon motivaatiota ja vinkkejä itsehoitoon. Pusu)

Mä luin tuon B-vitamiinijutun yhdestä lisäravinnekirjasta joka mulla on. Se on joskus 90-luvulla julkaistu, eli ei välttämättä sisällä uusinta tietoa, mutta siellä sanottiin että jos sairastaa masennusta, niin b-ryhmän vitamiineja kannattais syödä suurempia määriä kuin mitä suositukset on. Ja että auringonhattu-uute saattaa olla mäsille jopa haitaksi, koska se lisää kaiketi valkosolujen toimintaa tms, mutta en tiedä sitten pitääkö se nykytiedolla paikkaansa.

Jokatapauksessa, mun siskolla on B12-vitamiinin imeytymishäiriö (joutuu siis hakemaan sen kuukausittain pistoksena) ja sanoi, että se aiheuttaa saman tyyppistä oireilua kuin mäsässä on. Väsymystä, jalkojen puutuilemista ja ruokahaluttomuutta. Mä en ole tuosta Trineurinista huomannut tuntohäiriöihin olevan apua, mutta ruokahalua se parantaa. Sillon ku väsyttää, masentaa eikä ruoka maistu, niin tietää kyllä unohtaneensa sen. Pyöritä silmiä

(Ja siis käsittääkseni mulla on testattu, että ei ole tuota samaa häiriötä ku siskolla.. Toisaalta vois ajatella niinkin, että jos mulla ois se, niin ei tuosta tabletista välttämättä ois apua. Koska eihän se imeytyis siitäkään.)
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Näpertelijä
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Ylöjärvi
Vastaus #9 - 31.08.2011 - 20:07:20

Mä kans hain tän keskustelun pohjalta purkin B-6, siis pelkkää sitä. Annoksena on 250mg. Jopa tän pahiksen ja flunssan läpi huomasin heti sen vaikutuksen. Sellanen pahin aivosumu on vähäisempää. Ennen ton aloitusta mä olin ihan kuutamolla. Aloitin myös yhtä aikaa antiWir nimisen lisäravinteen, kun oli flunssa juuri alkanut. Pitää siis vielä kokeilla mikä niiden teho on erikseen.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Hanna
God Member
Poissa

YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Tampere
Vastaus #10 - 31.08.2011 - 20:21:20

Luin vähän silmäillen, mutta lisään nyt yhden asian, jos se ei siellä jo ollut.

Keliaakiaherkillä tai keliaakikoilla (miten ihmeessä toi sana taipuu) B6 auttaa masennukseen. Monesti pitkäaikasen masennuksen taustalta löytyykin ko. sairaus ja apu löytyy B6:sta. Kummallista! Olen seurannut tällaista "tapausta" vierestä nyt vuoden ajan.

Nainen 50+: Krooninen masennus, univaikeudet, saamattomuus etc. Diagnosoitiin keliakia, kahlasin vaihtoehtoisia hoitoja ja löysin tuon B6 -vitamiinin tärkeyden. Kaikki oireet kohentuneet silmissä! Toki tuon perustaudin oikea hoito poistaa myös oireita.

(vähän OT.  Virnistys)
Siirry sivun alkuun

RR dg. 12/99,04/00 Lääkityksenä mennyt 05/00- -04 Betafeon, Rebiff44, Copaxone, Rebiff22, Rebiff 44; 09/04 MitoksantroniX2; 03/08 TysabriX1. Ei tiedossa tulevaa lääkitystä...

IP on kirjattu

Näpertelijä
Junior Member
**
Poissa

Parlamentaristi
Ylöjärvi
Vastaus #11 - 31.08.2011 - 20:33:54

Hanna: Ihan loistava tieto! Mä totesin tuossa keväällä, että gluteiinia en voi syödä, kun limakalvoja turvottaa ja tulee limaa kurkkuun.
Välillä kuitenkin sorrun pieniin määriin, kuten pienen leivoksen söin ja tuntemukset ei tosiaan olleet niin voimakkaat.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sinnocence
Full Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #12 - 01.09.2011 - 08:37:12

Siis mitä vit...? Puhutaanko me ollenkaan samasta asiasta. Wikipediasta:

B6-vitamiinia tulisi saada 0,13 mg/vrk ravinnosta energiana saatua megajoulea kohti eli aikuisilla naisilla 1,2-1,3 mg/vrk (raskaana olevat tai imettävät naiset 1,4-1,5 mg/vrk) ja miehillä 1,6 mg/vrk. Lapsilla suositus vaihtelee iän mukaan. Suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi on määritelty aikuiselle 25 mg/vrk (raja koskee vain täydennettyjä elintarvikkeita ja ravintoainevalmisteita).[1] Suomalaiset saavat B6-vitamiinia keskimäärin: naiset 1,7 mg/vrk ja miehet 2,1 mg/vrk eli suosituksiin verrattuna riittävän runsaasti.

Juu, 4 mg on riittänyt mulle enkä mä tajua miten teillä on 250mg? Missä kohtaa tää idiootti taas meni metsään?? Kettu kun mun pitää olla näin tanan tyhmä!!!! Katoin ihan purkin kyljestä noi määrät.

En mä käy sillä äijällä enää. Kävin kolme kertaa. Joku tökkii siinä niin pahasti että käyn mielummin jollain muulla jos joskus hotsittaa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Milena
God Member
Poissa

Omakuva

Vastaus #13 - 01.09.2011 - 09:49:05

Hanna, ei ollut yhtään OT!!

Sinnocence, me puhutaan samasta asiasta etkä ole metsässä etkä varsinkaan tanan tyhmä. Nuo määrät todella hämmentää, kun tarve on ihan minimaalinen siihen nähden mitä sitä todellisuudessa lisäravinteissa on. En ole minäkään ymmärtänyt, miten saantisuositukset ja annostukset on noin erilaisia. B-vitamiinitkin kai voi alkaa kertyä elimistöön, vaikka on vesiliukoisia, joten isoa annostusta ei suositella ihan hirvittävän kauaa käytettäväksi.

Mielenkiintoinen yhteys, että keliaakikoilla erilaiset oireet helpottaa B6-vitskulla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Agazere
Senior Member
Poissa

Parlamentaristi

Vastaus #14 - 01.09.2011 - 11:26:49

Ehkä sitä voi verrata d-vitamiinin saantiin. Suositus 7,5ug, mutta monet ottaa sitä 100-200ug tai ylikin. (Ja ton ug:n on tarkotus merkata mikrogrammoja, jos jäi epäselväksi. Juustoinen)
Siirry sivun alkuun

05/2010: G37.9
05/2011: G35, RRMS

Ammatillisessa uudelleenkoulutuksessa kevyemmälle alalle.
Lääkkeet: abcr kokeiltu. Käytössä Bediol-lääkekannabis ja D-vit 200ug/vrk.
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 
Lähetä aihe Tulosta