(koko otsikko olisi ollut
B6-vitamiini auttaa minulla ahdistukseen ja aivosumuun/fatiikkiin, mutta ei mahtunut)
Outo B6-vitamiinin puutos/lisääntynyt tarve?Mietin laitanko tämän
Ravintolisät jonoon! tai johonkin muuhun lisäravinneketjuun, mutta päätin tehdä tästä oman ketjun, kun on sen verran erikoinen juttu. Lisäksi mietin alueiden
Oireiden hallinta ja
Lääkitys välillä, mutta tällä alueella oli jo noita lisäravinneketjuja niin valitsin tämän. Mietin myös postitanko tätä ollenkaan - voi olla, että tämä koskettaa vain minua, mutta voi myös olla, että samaa ongelmaa löytyy muiltakin. Itsekään en oikein vielä tiedä, mitä tästä ajattelisi...
Ravintolisät jonoon! -ketjussa joitain viikkoja sitten Agazere kertoi syövänsä
Trineurin-nimistä B-vitamiinivalmistetta, joka auttoi mielialoihinkin. Olin kovin ahdistunut tuolloin, vatsa oli yhä sekaisin venlafaksiinin jäljiltä, keuhkoihin oli tullut limainen sitkeä tauti ja kuntoilua joutui vähentämään, ja masennus oli edelleen paha. Ahdistus ja masennus oli sitä luokkaa, että ajattelin että en enää jaksa ja parempi olisi kuolla. Trineurinia saa apteekista ilman reseptiä ja ajattelin, että en paljoa häviä, jos kokeilen sitä.
Söin ensimmäisen Trineurinin iltapäivällä ja tyypillisesti unohdin melkein heti, että olin sen ottanutkaan. Loppupäivän kuitenkin hieman ihmettelin, kun viikkoja jatkunut ahdistus oli helpottanut ja koko kesän jatkunutta pahaa aivosumua iltapäivän kognitiivisen fatiikin yhteydessä ei ollutkaan, tai ainakin se oli reilusti vähentynyt.
Seuraavana päivänä muistin useamman vuoden takaa merkillisen jutun. Hankalan avioeron jälkeen olin pari vuotta masennuksen lisäksi erittäin ahdistunut. Kokeilin monenlaista, lääkkeiden jälkeen erilaisia lisäravinteitakin. Vihdoin löytyi toimiva apu: kun söin 300mg Heksavit B6-tabletin (ei enää markkinoilla), ahdistus helpotti. Se ei kuitenkaan helpottanut koko päiväksi, vaan jouduin syömään tuollaisen mega-annoksen pari kertaa päivässä. Söin jonkin aikaa (joitain kuukausia) tuollaista suurta annosta, sitten lopetin ja ahdistus pysyi poissa. Jotenkin arkistoin asian muistiini vain jonkinlaisena ei-tärkeänä tilapäisenä häiriönä.
Takaisin nykyhetkeen. Olen syönyt pitkään joka päivä B-50 b-monivitamiinia, jossa on 50mg B6, mutta se ei ole ilmeisesti riittänyt "koko päiväksi" tänä kesänä, vaikka normaali saantitarve on vain pari milligrammaa vuorokaudessa. Trineurinissa B6:tta on 250mg. Ensimmäisen Trineurinin jälkeen suuntasin apteekkiin, ja ostin vahvinta B6:tta, mitä löytyi:
Vita-B6, 200mg. Kun syön/söin noita pari päivässä, olo on huomattavasti parempi. Ja auttaa/auttoi fatiikkiinkin aivosumun osalta, eli ehkä se pahin terä fatiikilta lähti pois.
B6:n puutokset ovat kuulemma harvinaisia. Mutta B6 tarve voi lisääntyä mm. (luettelen ne, mitä luultavasti toteutuu itsellä) stressin yhteydessä, tulehduksien yhteydessä (flunssaa, ehkä joku vatsapöpö, krooninen keskushermostotulehdus), vatsaongelmien yhteydessä (imeytymishäiriöt), kroonisten sairauksien yhteydessä (MS), lisääntyneen proteiininsaannin yhteydessä (kuntoillessa lisäproteiinia). Lisäksi voi olla perinnöllistä vaihtelua mm. imeytymisessä ja B6:n eri muotojen fosforylaatiossa ja fosfaattimuotojen pyridoksamiinifosfaatin sekä pyridoksiinifosfaatin muunnoksessa B6:n biologisesti aktiiviseen muotoon pyridoksaali-5-fosfaatti (P5P). Noissa muunnoksissa voi olla entsyymien määristä/eroista johtuen yli satakertaisia perinnöllisiä eroja.
Äitini kuulemma syö päivittäin vahvaa B6-vitamiinia, koska on huomannut sen auttavan masennukseen ja ahdistukseen. Perinnöllistä taipumusta suurempaan tarpeeseen voisi siis olla.
Jos B6-vitamiinia syö pyridoksiinimuodossa pitkään, viikkoja tai kuukausia, suuria annoksia (yli 100-500mg/pv, lähteestä riippuen), voi ääreishermostoon tulla ongelmia, jotka tavallisesti korjaantuvat nopeasti B6 syönnin lopettamisen jälkeen. Tästä johtuen parin viikon B6 syömisen jälkeen syön nyt varmuuden vuoksi (kohtuullisen B6-annoksen lisäksi) vitamiinia P5P-muodossa, jonka ei tiedetä aiheuttavan ongelmia isoillakaan annoksilla.
B6:n aktiivisen muodon P5P:n puutos vaikuttaa elimistössä mielialan lisäksi todella moneen asiaan, ravinteiden imeytymisestä lähtien. Puutos aiheuttaa monenlaisia oireita, joita minulla kyllä on riittänyt. Puutos voi aiheuttaa myös neurologisia oireita ja jopa aiheuttaa
plakkeja aivoihin. Sinkin imeytyminen häiriintyy, ja sinkin puutos voi aiheuttaa myös neurologisia oireita ja mm. valkoisia läikkiä kynsiin.
Tällainen puutos ja lisääntynyt tarve on luultavasti harvinainen (ainakin terveillä...).
Älkää syökö pitkään mega-annoksia B6-vitamiinia ilman, että tiedätte riskit. Lyhyen aikaa voi syödä isompia annoksia, mutta jos ensimmäinen 200-250mg annos ei tunnu vaikuttavan oloon mitenkään, luultavasti ei vitamiinista ole silloin puutetta eikä sen ylimääräisestä syömisestä ole hyötyä. Normaali saanti/tarve on noin 2mg/pv ja sen saa tavallisesti ravinnosta.
Minulla siis 50mg B6 ei ilmeisesti riittänyt kovassa stressissä ja vatsan mentyä vesiripulille. Uskon aiemman B6-kokemuksen perusteella lisääntyneen tarpeen vähenevän ajan mittaan, kun syön riittävästi B6:tta ja/tai P5P:tä lisäravinteena, vaikkei B6 vesiliukoisena olekaan elimistöön varastoituva vitamiini. Aion kuitenkin syödä sitä nyt enemmän (P5P-muodossa) hieman pidemmän aikaa, ja katsoa, saisinko siitä jotain lisähyötyä välittömien fatiikki- ja ahdistusvaikutusten lisäksi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B6