Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  MS-ihmisten kannattaa huolehtia D-vitamiinin saannista
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  
 
Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta
Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen (Luettu 44315 kertaa)
puusilmä
Ex-jäsen





Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #30 - 21.02.2011 - 18:03:32
 
Lainaus:
-Olisiko mäsää sairastava positiivinen lääkäri paras?


No lähimmäksi tuota on sattunut vaikeaa syöpää sairastava neurologi... ja pakko myöntää, että asiallisinta suhtautumista tähänmennessä on saanut häneltä. Rauha hänen sielulleen....

Muutenhan näitä mielestään hyvää tarkoittavia tsemppaajia löytyy joka lähtöön... ja pahimmat omasta suvusta ja toiseksi pahimmat omalta kadulta...
Mutta pakko on kyllä kehua appivanhempiani.. he ovat yllättäen osoittautuneet ymmärtäväisimmiksi ja parhaiten suhtautuviksi ihmisiksi.... itseasiassa erittäin positiivinen yllätys on ollut heidän suhtautumisensa.. terveenä en niinkään kelvannut, mutta nyt on välit kunnossa...  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
irma
God Member
*****
Poissa


YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Viestejä: 659

Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #31 - 21.02.2011 - 21:46:58
 
JJ kirjoitti on 21.02.2011 - 14:21:14:
Joo, täällä yksi tsemppaajien kanssa taistelija.
Sitten kun tuli negatiivinen e-päätös, appiukko alkoi määräilemään, komentamaan, vaatimaan ja huutamaan, että minun pitää mennä kokopäivätöihin. Sanoin, etten varmana mene, kun yksinkertaisesti ei sellaista voi tehdä mihin ei kykene. E-päätös korjaantui eikä siihen sitten appiukolla ollut mitään sanottavaa…
-Muutenkin tuppaavat määräilemään helposti (yleinenkin ominaisuus?). Heille voisi sanoa, että ”auta  arvostelematta ja määräilemättä”.


Ei tarvitse olla vanhempi ihminen eikä appi tai anoppi, eikä aiheena tarvitse olla ms-tauti että tulee konfliktia. Minä tässä viime viikonloppuna sanoin eräälle itseäni selvästi nuoremmalle sukulaisnaiselle, että minua et komentele, minä en ole yksi lapsistasi, jotka saa huutia koko ajan. Aikuisten välisessä kommunikaatiossa voi edellyttää asiallista otetta, oltiin sitten läheisiä tai vain tuttavia. Minä tulen jatkossakin sanomaan suoraan, jos ko. henkilölle alkaa komennella, kiljua tai käyttäytyä aisattomasti. Asettakaa tekin rajat sille minkälaista kohtelua ette ota vastaan. Luulenpa että ihmiset elävät omassa kuplassaan sokeana ulkomaailmalle, eivätkä ymmärrä että käyttäytyvät asiattomasti (vaikka kenties hyvässä tarkoituksessa vieläpä). Ja että kun heille asettaa rajat, se tulee suurena yllätyksenä.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
irma
God Member
*****
Poissa


YaBB 1G - SP1 on Kuningas!

Viestejä: 659

Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #32 - 21.02.2011 - 21:49:53
 
irma kirjoitti on 21.02.2011 - 21:46:58:
[quote author=4848020 link=1293275469/29#29 date=1298290874]Joo, täällä yksi tsemppaajien kanssa taistelija.
Sitten kun tuli negatiivinen e-päätös, appiukko alkoi määräilemään, komentamaan, vaatimaan ja huutamaan, että minun pitää mennä kokopäivätöihin. Sanoin, etten varmana mene, kun yksinkertaisesti ei sellaista voi tehdä mihin ei kykene. E-päätös korjaantui eikä siihen sitten appiukolla ollut mitään sanottavaa…
-Muutenkin tuppaavat määräilemään helposti (yleinenkin ominaisuus?). Heille voisi sanoa, että ”auta  arvostelematta ja määräilemättä”.


Ei tarvitse olla vanhempi ihminen eikä appi tai anoppi, eikä aiheena tarvitse olla ms-tauti että tulee konfliktia. Minä tässä viime viikonloppuna sanoin eräälle itseäni selvästi nuoremmalle sukulaisnaiselle, että minua et komentele, minä en ole yksi lapsistasi, jotka saa huutia koko ajan. Aikuisten välisessä kommunikaatiossa voi edellyttää asiallista otetta, oltiin sitten läheisiä tai vain tuttavia. Minä tulen jatkossakin sanomaan suoraan, jos ko. henkilö alkaa komennella, kiljua tai käyttäytyä asiattomasti. Asettakaa tekin rajat sille minkälaista kohtelua ette ota vastaan. Luulenpa että ihmiset elävät omassa kuplassaan sokeana ulkomaailmalle, eivätkä ymmärrä että käyttäytyvät asiattomasti (vaikka kenties hyvässä tarkoituksessa vieläpä). Ja että kun heille asettaa rajat, se tulee suurena yllätyksenä.

Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
JJ
God Member
*****
Poissa


En editoi profiiliani
loppuun!
Viestejä: 725

Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #33 - 22.02.2011 - 09:37:05
 
Eipä tietenkään, voihan se olla kuka vaan.
Mutta minulla tähän mennessä suvaitsemattomat ovat olleet he. Tuntuu, että sairas saa olla, kunhan se ei vaikuta elämään, eikä ainakaan toisten elämään. Ikävältähän se tuntuu kun kyse on ominaisuuksista, jotka eivät ole minun vallassani. Jos voisin tietysti heittäisin sairaudet roskikseen tai antaisin niille, jotka haluavat niitä kokeilla.
-Minusta minä olen edelleen yhtä hyvä ja arvokas kuin ennen sairauksien tuomia rajoituksia.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Sartsa
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 104
uusimaa
Sukupuoli: female
Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #34 - 21.06.2011 - 01:07:37
 
rosanen kirjoitti on 25.12.2010 - 13:11:09:
MS-tauti voi aiheutta pysyviä vaurioita ja invaliditeettia. Jostain syystä pidempään sairastaneiden tai hankalampaa MS-tautia sairastavien oireiden pysyvyys ei tunnu ymmärrettäviltä joidenkin mielestä. Monet pyrkivät kannustamaan sairauden kanssa jaksamisessa tavoilla, jotka ovat joskus tahdittomia.

Aivan oma porukkansa on mielestäni ns. ällö-tsemppaajien ryhmä. Tsemppaajat luulevat että kunto voi kohentua normaaliksi, jos vaan yrittää tarpeeksi. Pelästynyt Yrittämiseen oikein rohkaistaan. Eräskin kysyi ihan lähiaikoina, luulenko että pystyisin pian taas normaaliin kävelemiseen. Sanoin, että en usko, koska olen kyennyt ylipäänsä kävelemään normaalisti ja ilman apuvälineitä viimeksi helmikuussa 2009 - siis melkein kaksi vuotta sitten. Arvelen pysyviä vaurioita olevan sen verran, että paluuta vanhaan ei ole. Tämä henkilö sanoi kuitenkin, että en voi olla varma, ellen yritä kunnolla.

Oma skeptisyyteni ja yrittämättä jättäminen ovat kuitenkin nähdäkseni eri asioita. Yritän panostaa kuntoutuksessa siihen toimintakykyyn, joka on jäljellä. Esimerikiksi käsiä ja muuta ylävartaloa ei saa päästää romahtamaan, ja haluan edelleen kävellä 10-20 metrin matkoja.

Mitä tällaisten ällö-tsemppaajien kanssa pitäisi tehdä? Oletan, että heille ei kannata alkaa luennoida MS-taudista, koska oppi ei ole mennyt aiemminkaan perille.


Ignore them. Mulle ratkaisu: jätän ne taakseni
Siirry sivun alkuun
 

All my life I've been over the top
I don't know what I'm doing all I know is I don't wanna stop
All fired up, I'm gonna go 'til I drop

- Ozzy Osbourne -
 
IP on kirjattu
 
MrsBucket
Ex-jäsen





Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #35 - 07.06.2015 - 19:43:57
 
Mitä tällaisten ällö-tsemppaajien kanssa pitäisi tehdä? Oletan, että heille ei kannata alkaa luennoida MS-taudista, koska oppi ei ole mennyt aiemminkaan perille. [/quote]

Vaikka tämä on vanha ketju niin monelle asia varmasti on ajankohtainen. Minulla diagnoosista on vasta 4 kk ja olen täysin skitso suhtautumiseni kanssa. Joinakin päivinä olen tsemppi päällä ja hyvällä mielellä, toisina päivinä kuten tänään olen vain niin s****nan vihainen kaikelle ja kaikille. Ärsyttää kun ajattelenkin joitain saamiani kommentteja! En siis mikään plakaati kädessä ole kaikille uutista julistanut mutta kyllähän juorukello kalkattaa, joillekin ihmisille olen toki kertonutkin. Minkä h***vetin takia kaikki luulevat tietävänsä millainen tämä tauti on? Kaikille on muka joku sukulainen tai serkku tai joku-kuka-lie jolla on sama sairaus "ja hänellä on mennyt monta vuotta hyvin". Ja paskaako se minua lohduttaa?!? Ei yhtään! Tekisi mieli tollaisille muka-tietäjille karjua päin naamaa että "kokeile saatanallista pahenemisvaihetta itse niin SITTEN sinä tiedät miltä minusta tuntuu!" PRKL ettei jaksa tollasia tyyppejä.... Kiitos ja anteeksi.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
MrsBucket
Ex-jäsen





Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #36 - 07.06.2015 - 19:45:22
 
Lainaus:
Mitä tällaisten ällö-tsemppaajien kanssa pitäisi tehdä? Oletan, että heille ei kannata alkaa luennoida MS-taudista, koska oppi ei ole mennyt aiemminkaan perille.


Vaikka tämä on vanha ketju niin monelle asia varmasti on ajankohtainen. Minulla diagnoosista on vasta 4 kk ja olen täysin skitso suhtautumiseni kanssa. Joinakin päivinä olen tsemppi päällä ja hyvällä mielellä, toisina päivinä kuten tänään olen vain niin s****nan vihainen kaikelle ja kaikille. Ärsyttää kun ajattelenkin joitain saamiani kommentteja! En siis mikään plakaati kädessä ole kaikille uutista julistanut mutta kyllähän juorukello kalkattaa, joillekin ihmisille olen toki kertonutkin. Minkä h***vetin takia kaikki luulevat tietävänsä millainen tämä tauti on? Kaikille on muka joku sukulainen tai serkku tai joku-kuka-lie jolla on sama sairaus "ja hänellä on mennyt monta vuotta hyvin". Ja paskaako se minua lohduttaa?!? Ei yhtään! Tekisi mieli tollaisille muka-tietäjille karjua päin naamaa että "kokeile saatanallista pahenemisvaihetta itse niin SITTEN sinä tiedät miltä minusta tuntuu!" PRKL ettei jaksa tollasia tyyppejä.... Kiitos ja anteeksi.
[/quote]
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
MrsBucket
Ex-jäsen





Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #37 - 07.06.2015 - 19:49:18
 
Ei mennyt ihan putkeen tuohon äskeiseen viestiin tuo aiemman tekstin lainaaminenkaan. Alkuperäinen kirjoittaja siis Rosanen ketjun alussa, en nyt saa tuota edellistä viestiä tussaroitua kuntoon. Sellasta.
Siirry sivun alkuun
 
 
IP on kirjattu
 
Neitoperho
YaBB Newbies
*
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 49

Sukupuoli: female
Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #38 - 08.06.2015 - 12:53:49
 
Ällö-tsemppaajista tuli mieleen ne ihmiset, jotka ilmeisesti luulevat MS:n olevan lihassairaus ja jotka "tsemppaavat" siihen tyyliin, että on todella tärkeää käydä salilla ja joogata yms.

Joo, ainahan siitä on hyötyä, että pitää huolta lihaskunnostaankin, mutta MS on aivosairaus, johon ei auta, vaikka treenaisi itselleen valtavan suuret muskelit!

Niitä, jotka rupeavat välittömästi kertomaan tuttavansa tai kaukaisen sukulaisensa MS-tarinaa, kun saavat tietää sairaudestani, olen tavannut monia jo tähän mennessä. Se on jännä ilmiö.
Siirry sivun alkuun
 

Kiittäkää joka tilassa. 1. Tess. 5: 18
 
IP on kirjattu
 
Hartti
Senior Member
****
Poissa


Urbaani MS-ilmentymä
Viestejä: 305
Helsinki
Sukupuoli: male
Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #39 - 08.06.2015 - 14:48:42
 
Kieltämättä en ole törmännyt näihin "ällötsemppaajiin" mistä nyt keskustellaan, mutta sanotaanko näin että kyllä välillä kelpaisi se ällötsemppaaminen edes jonkinlaisena reaktiona joltakulta kun nykyään tuntuu että yksikään yhteiskunnallinen taho ei ole reagoinut sairastumisen jäljiltä juuri mitenkään edes kysymällä että miten tässä jaksellaan kun koko ajan tunnutaan seilaavan kriisistä toiseen elämän eri osa-alueilla sairaudesta huolimatta.

Toisaalta nyt sairastumisen jäljiltä olen suhteellisessa lähipiirissäni saanut tietää muutamastakin ihmisestä, jolla on MS. Erään ystäväni äidillä tämä tuli vasta nyt ilmi kun itsekin sairastuin ja erään toisen ystävän lähisukulaisella se myös on.

Kyllä meitä löytyy, mutta tätä sairautta ei monikaan tuo välttämättä heti ilmi sen yksilöllisyydestä johtuen.

Lainaus:
Joo, ainahan siitä on hyötyä, että pitää huolta lihaskunnostaankin, mutta MS on aivosairaus, johon ei auta, vaikka treenaisi itselleen valtavan suuret muskelit!


Liikunta ja ylipäätään kunnostaan huolehtiminen on moneltakin kantilta katsottuna tämän sairauden kanssa erittäin tärkeää. Lisäksi kaikenlaisten todella epäterveellisten elämäntapojen totaalinen hylkääminen varmasti auttaisi sairauden erinäisten ikävien vaiheiden kanssa selviämisessä. Hyvä peruskunto varmasti edesauttaa tässäkin sairaudessa selviämisessä todella monia.

Hiukset nousee pystyyn kun näkee MS-porukkaa tupakoimassa, vetämässä viinaa ja vielä mahdollisesti syömässä todella epäterveellisesti siihen päälle. Liekö sitten sellainen käytös jotain kurjuuden maksimointia masennuksen myötä taikka jotain tällaista.

On toisaalta minullakin etenkin nykyään synkät hetkeni arjen huolien suhteen useastikin nykyään ja Mäsä päälle, mutta ei pidä omilla elämäntavan valinnoillaan enää ryhtyä mielellään pahentamaankaan asemaansa siitä mitä se nyt jo voi mahdollisesti olla.
Siirry sivun alkuun
 

http://luulovaisairaus.blogspot.fi/

RRMS diagnoosi 4/2015
Apua vaivaan tuovat Tecfidera, 5mg LDN, lisäravinteet ja terveelliset elämäntavat
WWW  
IP on kirjattu
 
Punapää
Senior Member
****
Poissa


Parlamentaristi
Viestejä: 412

Re: Ällö-tsemppaajien kanssa selviäminen
Vastaus #40 - 09.06.2015 - 07:30:00
 
Jokainen tietysti elää tavallaan mutta minä en kyllä aio luopua asioista, epäterveellisistäkään koska sairastan ms:ää. Syöminen ja juominen on mulle nautinto ja uskon, että elämästä nauttimisella on myös vaikutusta tähän sairauteen. Kohtuus toki kaikessa mutta koko elämän rakentaminen "terveellisten" valintojen ympärille kuulostaa itselleni kauhealta.

Liikunnasta olen samaa mieltä. Tauti ei parane kuntosalilla tai lenkillä mutta hyvä kunto helpottaa pahenemisista selviämistä. Mulla oli tossa pari viikkoa jalat taas sellaiset että vähänkään pidemmät matkat sai ne heikoksi. Nyt tilanne on ohi. Luulen että salilla käymisellä on tähän ollut vaikutusta. Aikaisemmin vastaavasta olotilasta seurasi pahis.
Siirry sivun alkuun
 

dg maaliskuu -09, betaferon huhtikuu -09
proktiitti toukokuu -12
 
IP on kirjattu
 
Sivu: 1 2 3 
Lähetä aihe Tulosta